Holmens delårsrapport januari-september 2023

Kvartal Jan-sep Helår
Mkr 3-23 2-23 3-22 2023 2022 2022
Nettoomsättning 5 418 5 754 5 784 17 395 17 707 23 952
Rörelseresultat exkl. jämförelsestörande post 1 166 1 138 1 921 4 041 5 640 7 262
Rörelseresultat 1 166 1 138 1 921 4 041 5 905 7 527
Resultat efter skatt 898 890 1 482 3 159 4 606 5 874
Resultat per aktie, kr 5,6 5,5 9,1 19,6 28,5 36,3
Rörelsemarginal, %* 22 20 33 23 32 30
Kassaflöde före investeringar och förändringar i rörelsekapital 1 172 1 289 1 662 4 761 5 783 6 768
Nettoskuld i % av eget kapital 5 5 5 5 5 4

*Exkl. jämförelsestörande post 2022, se sid 15.

• Rörelseresultatet för januari-september 2023 uppgick till 4 041 (januari-september 2022: 5 905) Mkr. Exklusive jämförelsestörande post föregående år minskade rörelseresultatet med 1 599 Mkr till följd av svagare marknad för trävaror och kartong.
  • Jämfört med andra kvartalet ökade tredje kvartalets rörelseresultat med 28 Mkr till 1 166 Mkr. Rörelsemarginalen uppgick till 22 (20) procent.
  • Resultat efter skatt uppgick under januari-september till 3 159 (4 606) Mkr, vilket motsvarar ett resultat per aktie om 19,6 (28,5) kronor.
  • Aktier återköptes under tredje kvartalet för 152 Mkr och sammantaget under året för 1 119 Mkr motsvarande 1,7 procent av utestående aktier.

För ytterligare information kontakta:
Henrik Sjölund, VD och koncernchef, tel 08 666 21 05
Anders Jernhall, vice VD och CFO, tel 08 666 21 22
Stina Sandell, Hållbarhets- och kommunikationsdirektör, tel 073 986 51 12

Denna information är sådan information som Holmen AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande onsdagen den 25 oktober 2023 kl. 07:30.

Holmens verksamhet utgår från skogens kretslopp och de förnybara produkter vi kan skapa av det. Våra affärsområden är Skog, Trävaror, Kartong, Papper och Energi. Vi är 3 500 medarbetare som skapar värde för aktieägare, kunder och samhälle. Vår omsättning uppgick 2022 till nästan 24 Mdkr och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Välkommen att besöka holmen.com för mer information.