• Holmen/

Rättelse av dag och datum för publicering av dagens pressmeddelande angående "Brand på Bravikens pappersbruk"

Detta pressmeddelande publicerades till media måndagen den 12 maj kl 12.30.

En brand utbröt under söndagen vid Holmens pappersbruk i Norrköping. En person med lättare rökskador har inrapporterats.

Branden, som är under kontroll, började troligen i de på området belägna bark- och flisstackarna. Ett antal flistransportörer är skadade. Övriga vitala anläggningar för massa- och pappersproduktionen såsom TMP-fabrik, returpappersfabrik, ångcentral, pappersbruk med tre pappersmaskiner samt lossning och lastning i hamnen berördes inte av branden. Totalstopp råder dock för närvarande i hela bruket.

Det är i nuläget oklart när och i vilken omfattning de olika delarna av produktionen kan komma igång igen då släckningsarbetet fortfarande pågår.

En utredning av brandorsaken, brandförloppet och skadornas omfattning har inletts.

I egenskap av utgivare offentliggör Holmen AB enligt 17 kap. lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden informationen i detta pressmeddelande. Informationen lämnades till medierna för offentliggörande måndagen den 12 maj 2008 kl. 12.30.