Forskare larmar: Höga risker för belastningsskador bland hotellstädare

Hotellstädare löper väldigt stor risk att drabbas av belastningsskador. Det visar en färsk rapport från forskare på Arbets- och miljömedicin Syd (AMM)  - knutna till Lunds Universitet. Samtliga av de undersökta städarna, alla kvinnor, visade sig ha för hög rörelsehastighet i överarmen. Hotellstädarna har också störst framåtböjning i ryggen och högst toppbelastning i underarmen jämfört med samtliga yrkesgrupper som forskarna tidigare undersökt.

Forskare vid Arbets- och miljömedicin Syd (AMM) har gjort tekniska mätningar bland kvinnliga hotellstädare från sju olika hotell i södra Sverige. Hotellrumsstädning överskrider nio av elva av AMM:s åtgärdsnivåer för ergonomisk belastning. Städarna har haft elektroder klistrade på kroppen för att mäta muskelaktiviteten med så kallad Ytelektromyografi (EMG). Forskarlaget har även mätt arbetsställningar och rörelser för huvud, rygg och överarmar med inklinometrar och goniometrar.

− Forskarna bekräftar vår egen mörka bild, säger Malin Ackholt, förbundsordförande i Hotell- och restaurangfacket (HRF). Hotellstäd är en extremt kvinnodominerad yrkesgrupp. Den här varningen från våra främsta experter i arbets- och miljömedicin kräver snabba och konkreta åtgärder från beslutsfattare och arbetsgivare.

Arbets- och miljömedicin i Lund rekommenderar en rad åtgärder:

• Arbetstempot måste sänkas - antalet rum som ingår i en hotellstädares arbetsdag måste minska
  • Anställda måste erbjudas regelbundna medicinska kontroller av den ergonomiska belastningen
  • Arbetsplatser rekommenderas att ha företagshälsovård som gör regelbundna riskbedömningar
  • Företagshälsovården bör också utbilda städpersonalen i ergonomi.

Läs mer om Arbets- och miljömedicin Syd, AMM

Presstelefon 070  - 48 48 100

Att kvinnors arbetsmiljö fortfarande ser ut såhär är alarmerande
Malin Ackholt