Hotellstädare i Norrköping ska bli fackligt aktiva

Hotell- och restaurangfacket (HRF) i Sydost träffar hotellstädare i Norrköping den här veckan. Uppsökeriet är en del av den globala kampanjen ”Dignity for hotel housekeepers” som den fackliga organisationen IUL genomför för tredje året i rad. Syftet med arbetet i Norrköping är att uppmuntra hotellstädare att organisera sig fackligt för att kunna jobba för en förbättrad arbetsmiljö.

- Den här veckan jobbar vi med att uppmärksamma hotellstädarnas villkor här i Norrköping, säger Lena Bengtsson Ohlsson, ombudsman i Hotell- och restaurangfackets avdelning Sydost. Vi vill att de ska bli fackligt anslutna. Då får de anställda goda möjligheter att förbättra sin arbetsmiljö genom en bättre organisation av städarbetet.

Under kampanjveckan kommer HRF att vara på Scandic Nord, Scandic City, Grand Elite Hotel och Comfort Hotel i Norrköping och träffa hotellstädare. De kommer att få fylla i en enkät om arbetsmiljö och få veta mer om varför det är positivt att organisera sig fackligt.

Arbetstempot inom hotellstäd är högt på svenska hotell. HRF har därför arbetat målmedvetet för att ge hotellstädare mer inflytande över arbetets utformning och organisering. Syftet är att arbetsbördan ska bli mer rimlig och att ingen ska få arbetsskador eller stressrelaterade besvär.

- Hotellstädare gör ett tufft jobb på ett väldigt proffsigt sätt, säger Lena Bengtsson Ohlsson. Utan dem skulle inte hotellbranschen gå så bra som den gör. De som har städar måste ha schysta villkor och ha ett rimligt arbetstempo.

Uppsökerier i Norrköping 3 november 2016
Press är välkomna att delta, efter anmälan till lena.bengtsson@hrf.net

Scandic Nord, Järngatan 17, klockan 8:45
Scandic City, Slottsgatan 99, klockan 10.45