HRF: Utbildning och yrkeserfarenhet ska löna sig bättre!

Idag presenterar Hotell- och restaurangfacket (HRF) sina krav i avtalsrörelsen. Det är viktigt att ge anställda med yrkeserfarenhet och utbildning bättre lönekarriär och minska antalet som arbetar ofrivillig deltid. HRF vill ha höjda löner på 700 kronor per heltidsanställd och månad, vilket är i enlighet med LO-samordningens lönekrav.

− Vi kräver att yrkeserfarenhet ska löna sig mer och då är en god löneutveckling och trygga villkor en förutsättning, säger Per Persson, avtalssekreterare i Hotell- och restaurangfacket (HRF). Serviceproffsen måste belönas mer för utbildning och yrkeserfarenhet. Allt prat om sänkta trösklar är helt ologiskt i en bransch som behöver fler anställda med rutin och yrkesskicklighet.

HRF vill se bättre löneutveckling för de yrkesproffs som arbetat länge i branschen genom ett så kallat proffstillägg. HRF vill se till att de som går upp till en högre lön efter sex års yrkeserfarenhet inte får sin löneutveckling urholkad. För den som varit anställd i samma företag eller koncern i minst fem år vill HRF se ett särskilt tillägg på 450 kronor.

HRF vill ha ökad anställningstrygghet och införa regler som motverkar hyvling av arbetstid. När ett företag har ett konstant arbetskraftsbehov ska de som arbetar ofrivillig deltid erbjudas att gå upp i sysselsättningsgrad. Tillsvidareanställningar ska vara huvudregel.

HRF:s avtalskrav i korthet:

• Löneökningar med 700 kronor i månaden per heltidsanställd.
  • Yrkeserfarenhet och mer än fem års anställning i samma företag ska ge bättre löneutveckling med hjälp av ett förslag till extra lönepåslag. (Proffstillägg)
  • Den största delen av löneförhöjningen ska fördelas generellt, dvs inte på lokal nivå.
  • Allmän visstid, AVA, ska användas restriktivt och bara då det finns objektiva skäl.
  • Tillsvidareanställning ska vara huvudregel och heltid en rättighet.
  • Inför bestämmelser i avtalet som reglerar hyvling av arbetstid.
  • Bättre möjlighet att kombinera arbete och familjeliv – all arbetstid ska schemaläggas inom beräkningsperioden.
  • Stoppa fusket med avtalspensionen: inbetalad pension ska redovisas på lönebeskedet.
  • Skärp kraven på förhandling om hotellstädares arbetsorganisation.
  • HRF vill ha ett avtal för 12 månader.

Presstelefon 070  - 48 48 100
Patricia Widergren, pressekreterare 070 - 168 99 80