HRF varslar om sympatistrejk

Idag lägger Hotell- och restaurangfacket ett varsel om sympatistrejk på sju arbetsplatser i Stockholm, Göteborg och Malmö för att stötta Handels krav på att könsbaserade löneskillnader utjämnas. Varslet berör 486 anställda och träder i kraft den 23 april klockan 14.00.

Handels och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel har fortfarande inte kommit överens om ett nytt avtal. För att öka trycket på arbetsgivarna lägger HRF idag ett sympativarsel på sju arbetsplatser, efter en förfrågan från Handels.

-  Vilket avtal som Handels kommer att sluta med sin motpart är avgörande även för våra kommande förhandlingar, säger Ella Niia, förbundsordförande i Hotell- och restaurangfacket. Vi har stött Handels krav sedan dag ett - de är ett måste för att utjämna löneskillnaderna mellan mans- och kvinnodominerade branscher.

Handels har krävt en löneökning på 860 kronor samt en jämställdhetspott på 100 kronor, vilket är ett gemensamt krav inom LO-samordningen som Hotell- och restaurangfacket ingår i. HRF:s varsel gäller:

• Hotell Sheraton, Tegelbacken 6, Stockholm
  • Royal Viking Hotel, Vasagatan 1, Stockholm
  • Stockholm Fisk Restaurant, Vasagatan 1, Stockholm
  • Nordic Sea Hotel, Vasaplan 4, Stockholm
  • LSG Sky Chefs Sverige AB, vilket omfattar arbetsplatserna Arlanda, Landvetter, Centralstationen Göteborg och Sturup. Matleveranser till skolor och förskolor kommer att kunna ske trots en eventuell strejk.

-  Strejk är alltid sista utvägen. Men som det ser ut nu måste vi lägga vårt sympativarsel och ställa oss bakom Handels, säger Ella Niia. Vi håller ihop inom LO-samordningen. Det är inga orimliga krav vi ställer, vi vill bara inte att de kvinnodominerade branscherna ska halka efter ytterligare lönemässigt.

Ella Niia, förbundsordförande HRF, 070 – 652 24 33
Patricia Widergren, pressekreterare, HRF 070 – 48 48 100

Hotell- och Restaurangfacket, HRF, organiserar anställda på hotell, restauranger, barer, nattklubbar, kasinon, konditorier, cateringföretag, bingo- och bowlinghallar, konferens- turism- och nöjesparksanläggningar. Medlemmarna jobbar inom en mängd yrken. Förbundet bildades 1918.