HRF vill förstärka anställningstryggheten

Idag presenterar Hotell- och restaurangfacket (HRF) sina krav i avtalsrörelsen. HRF vill stärka anställningstryggheten och få bort överutnyttjandet av allmän visstid. Lönekravet ligger på 745 kronor per heltidsanställd och månad.

- Fasta anställningar ska vara huvudregel i vår bransch och heltid normen, säger Malin Ackholt, avtalssekreterare i Hotell- och restaurangfacket (HRF). Så länge besöksnäringen har otrygga arbetsvillkor kommer unga talanger att bara snabbt passera till andra branscher. Vi vill också ha mer ordning och reda när det gäller så enkla saker som schemaläggning och intjänad avtalspension.

HRF menar att när det finns ett konstant behov av arbetskraft ska företaget erbjuda tillsvidareanställning. Allmän visstidsanställning ska användas restriktivt och endast förekomma då företaget kan ange objektiva skäl. HRF vill också ha ett stärkt skydd av anställdas sysselsättningsgrad när arbetsgivaren gör en omorganisation av sin verksamhet.

Lönekravet på 745 kronor ligger i linje med kraven från andra branscher. Hotell- och restaurangfacket vill att den största delen av löneförhöjningen fördelas generellt och en mindre del individuellt.

Idag upplever många anställda att det är svårt att förena arbete, fritid och familjeliv när arbetstidsreglerna missbrukas. HRF vill skapa mer ordning och reda genom att skärpa kraven runt schemaläggning och ledigheter. Anställda ska ha två lediga dagar varje vecka i genomsnitt och inte få sina scheman ändrade med alltför kort varsel. HRF vill också att arbetsgivare redovisar intjänad avtalspension på de anställdas lönebesked.

HRF:s huvudsakliga avtalskrav i korthet:

• HRF yrkar på en tolvmånaders avtalsperiod
  • Minimilöner och utgående löner höjs med 745 kronor per heltidsanställd och månad.
  • Övervägande delen av löneförhöjningen ska fördelas generellt.
  • Samtliga ersättningar i avtalet höjs med avtalets värde.
  • Allmän visstid, AVA, ska användas restriktivt och tillsvidareanställning ska erbjudas när företaget harett konstant behov av arbetskraft.
  • Anställda måste ha i genomsnitt två ledighetsdagar per vecka.
  • Arbetsgivaren måste ange på lönebeskedet vilken avsättning som gjorts till avtalspensionen.
  • Behovet av skyddsskor ska utredas av företagets skyddsorganisation eller av de lokala parterna.
  • ”Frivillig övertid” tas bort ur Årsarbetstidsavtalet och ur supplementet Turistanläggningar.

Presstelefon 070  - 48 48 100
Patricia Widergren, pressekreterare HRF, 070- 168 99 80

Tillsvidareanställning ska vara huvudregel och heltid normen i branschen
Lönekrav: 745 kronor per heltidsanställd och månad
Övervägande delen av löneförhöjningen ska fördelas generellt.

- Fasta anställningar ska vara huvudregel i vår bransch och heltid normen
Malin Ackholt, avtalssekreterare HRF