Sluta klaga – börja anställa!

Restaurangerna ökar försäljningen. Branschen domineras av unga. Ändå tycker arbetsgivare att det är för dyrt att anställa. Nu får det vara nog på krav av särbehandling för branschen, menar Hotell- och restaurangfacket.

Besöksnäringen beskrivs ofta som en bransch med potential att växa. Företagen har fått goda ekonomiska villkor genom en ökad turism och halverad restaurangmoms. Arbetsgivaravgifterna har sänkts motsvarande en lönesänkning på totalt 13,8 procent, vilket dock gett små effekter. Rapporter igår visade också att restauranger nu ökar sin försäljning med 4,1 procent i januari jämfört med samma månad 2011.

-Hotell- och restaurangbranschen har fått goda förutsättningar att anställa unga. Arbetsgivaravgiften har sänkts motsvarade lönesänkningar på totalt 13,8 procent och momsen har halverats. Vår bransch är ungdomsdominerad redan idag. Det är dags för arbetsgivarna att sluta klaga och börja anställa, säger Malin Ackholt, avtalssekreterare i Hotell- och restaurangfacket.

Sveriges hotell- och restaurangföretagare har redan lagt fram förslag om yrkesintroduktionsavtal för unga inför den kommande avtalsrörelsen. Hotell- och restaurangfacket tar inte ställning till budet innan parterna sitter vid förhandlingsbordet, men vänder sig emot bilden att sänkta ungdomslöner ensamt skulle lösa branschens problem.

-Yrkesintroduktionsavtal enligt vår motparts synsätt skulle bara innebära ännu ett billigt sätt att anställa, säger Malin Ackholt. Branschens problem är snarare att det brist på kvalificerad personal. Utbildade kockar, kallskänkor och hotellreceptionister har redan relativt lätt att få jobb idag. Särskilda introduktionsavtal kräver att arbetsgivarna klarar av att ge de unga en vettig utbildning på arbetsplatsen. Det visar erfarenheterna från industrin, där endast ett fåtal unga i hela landet har fått anställning efter sin yrkesintroduktion.

Malin Ackholt, avtalssekreterare 070 – 58 33 358

Patricia Widergren, pressekreterare, HRF 070 – 48 48 100

Malin Ackholt, avtalssekreterare HRF, 070 – 583 33 58
Patricia Widergren, pressekreterare HRF 070 - 48 48 100

Hotell- och Restaurangfacket, HRF, organiserar anställda på hotell, restauranger, barer, nattklubbar, kasinon, konditorier, cateringföretag, bingo- och bowlinghallar, konferens- turism- och nöjesparksanläggningar. Medlemmarna jobbar inom en mängd yrken. Förbundet bildades 1918.