Upprörda medlemmar tackar SHR med blommor

Förra veckan fick landets hotell- och restauranganställda ett bud om noll kronor i löneökning från arbetsgivarorganisationen SHR. Irritationen är nu stor bland de anställda och kämparglöden pyr. SHR:s nollbud triggar igång engagemanget.

–Nollbudet är rent provocerande! Här gör branschen toppresultat och ändå har arbetsgivaren mage att tycka att vi som arbetar i branschen, vi som tar emot gästerna, lagar deras mat och städar deras hotell ska acceptera noll kronor i löneökning. Det gör oss förbannade, säger Kerstin Sundberg, förtroendevald i HRF och till vardags servitris på Tyrol i Stockholm.

-Utan de anställda skulle företag i den här branschen inte göra de resultat de gör. Det vet våra medlemmar och det vet deras arbetsgivare. Vi ser nu hur provocerade våra medlemmar är av nollbudet, vi har sällan sett ett sånt engagemang, säger Mats Hansson, avtalssekreterare på HRF.

Nu tackar Hotell- och restaurangfackets medlemmar arbetsgivarsidan för att de triggar igång engagemanget. Medlemmar har själva samlat ihop till en blomsterkvast.

Lovisa Lagerström Lantz, Kommunikationschef HRF, 070 – 592 45 46 Mats Hansson, Avtalssekreterare HRF, 08 – 58 80 98 14