En vd:s största utmaningar

Howwe Technologies har genomfört en stor Vd-undersökning bland mellanstora till stora bolag i Sverige. Undersökningen uppmärksammar bland annat några av de vanligaste utmaningarna som företagsledare står inför. Per Forslund är President på bolaget bakom undersökningen. Här delar han sin bild av hur utmaningarna kan hanteras.

En av de resultat som är mest markanta i Vd-undersökningen är att enbart 12 % av bolagen uppnår sina finansiella mål årligen. Varför är det så?

Det här är ett stort problem och de resultat vi funnit i vår undersökning stämmer väl överens med forskning gjord av bland annat MIT och Harvard Business Review som visar att 80 % av bolagen inte uppnår sina strategier. I de flesta fall handlar det om att man inte får ut kraften och potentialen i sin organisation. Det finns mycket ineffektivitet, speciellt i större organisationer. Det är ett av huvudproblemen som vår digitala plattform Howwe löser. Howwe hjälper ledare och medarbetare på alla nivåer i organisationen att fokuserat jobba mot samma mål.

37 % av Vd:arna uppger att deras organisation saknar tillräckligt med engagemang och proaktivitet för att lyckas.

Det finns egentligen två anledningar till att den siffran är så hög. Den första är att det generellt saknas en åtagandekultur och ett ansvarstagande inom organisationer. Den andra är att organisationer ofta misslyckas med att skapa en tydlighet kring målen och vad som krävs för att nå dit.

Forskning visar att 82 % av de anställda vill vara med och bidra. Som ledare är den främsta uppgiften man har att förmedla hur varje anställd kan bidra utifrån sin roll och att ge dem rätt förutsättningar för att lyckas. Hela metodiken i Howwe bygger på att involvera alla medarbetare, och det är vad som krävs för att man ska lyckas få ut hela kraften och potentialen i sin organisation.

Många organisationer idag är belamrade med olika projekt och initiativ vilket leder till ett splittrat fokus. Det i sin tur gör det svårt för medarbetarna att vara proaktiva och känna engagemang. Vi är flockdjur som vill tillhöra ett större sammanhang och drivs generellt av den tillfredställelse vi får när vi blir sedda och får feedback. Howwe involverar hela organisationen och skapar en transparens där varje medarbetares insats syns, vilket är en av anledningarna till att vår plattform är så uppskattad på alla nivåer av en organisation. Varje medarbetare förstår sin roll och sitt bidrag till företagets övergripande mål. Det är häftigt att se hur varje insats gör skillnad.

Howwe hjälper också ledare att kunna leda. Plattformen ger dem ett enkelt verktyg för att se hur deras team faktiskt ligger till utifrån de mål och aktiviteter som är satta och kan ge extra stöd där det behövs. Det möjliggör ett proaktivt arbetssätt.

Ett bra ledarskap är avgörande för tt utnyttja den fulla potentialen hos medarbetare, men vissa personer passar inte som ledare eller får inte de rätta förutsättningarna för att kunna leda ordentligt. Utvecklingen vi ser idag är att ledare inte hinner leda på grund av mängden operativt arbete. Hur mycket tid lägger en ledare egentligen på sitt ledarskap? Ofta ligger den siffran runt 5-10 %. Det är ett allvarligt problem då den största bidragande faktorn till att folk slutar är på grund av sin chef.

37 % svarade att det som är allra mest utmanande med att driva igenom förändring är att få en beteendeförändring att ske i hela organisationen.

Att driva igenom beteendeförändring är bland det svåraste som finns. Det sätter vi lampa på med Howwe. För att lyckas behövs ett systemstöd som driver det som krävs för att en förändring ska ske – ansvar, individuella bidrag och ihärdighet. En gemensam plattform gör att du kan få med dig hela organisationen och skapar en snabbhet i processen, som annars tenderar att ta alltför lång tid. I grund och botten är människor lata. Det är lätt att säga att andra ska förändra sig, men när det gäller en själv är det svårare. En förändring måste börja med ledarna och det är viktigt att ledarna lever som de lär för att en förändring ska ske.

Känner du som ledare igen dig i de här utmaningarna?

Det gör i alla fall jag. Det är lätt att göra saker slentrianmässigt, att göra som man alltid gjort. Som ledare måste man våga utmana sig själv och tänka nytt. Howwe hjälper mig oerhört mycket i min ledarroll. Verktyget ger varje medarbetare möjligheten att vara med och påverka och bidra till det absolut viktigaste som vi som organisation behöver uppnå. Det kräver oftast en beteendeförändring. Som forskningen visar vill 82 % vara med och bidra och genom att tydligt förklara och förankra målen, aktiviteterna och resan framåt får alla möjligheten att vara med. Det blir väldigt tydligt vilka som väljer att fokusera på annat.

Howwe beskrivs ofta som vd:s bästa vän. Hur använder du Howwe för att styra din organisation? Och varför behöver man som vd och ledning ett anpassat systemstöd?

Det är en nödvändighet för att orka hålla fokus och för att få ihop och engagera hela organisationen. Ju större organisation desto viktigare. Det är också tidseffektivt för mig som vd att driva min ledningsgrupp med hjälp av ett verktyg som ger mig transparens över hela bolaget. Det gör att vi hela tiden kan hålla kompassen mot våra mål. Det är lätt att hitta på nya initiativ och projekt, men Howwe hjälper mig sålla bort det som inte är viktigast.

De absolut vanligaste orsakerna till arbetsrelaterad stress är dålig uppföljning och otydliga mål på medarbetarnivå. Arbetsrelaterad stress är ett stort samhällsproblem som Howwe faktiskt löser. Howwe hjälper inte bara mig. Det hjälper mina ledare att driva sina team och bli bättre och tydligare ledare vilket minskar stressen i hela organisationen.

Läs mer om Vd-undersökningen i Howwe Technologies pressrum.

Howwe Technologies pressrum