För många mål och brist på förankring skapar svårigheter för företagsledare

Att styra ett företag i dagens snabbföränderliga affärsklimat är utmanande. Howwe Technologies har intervjuat fler än 100 vd:ar på medelstora till stora företag i Sverige och Europa och tittar på hur företagsledare går till väga för att genomföra sin strategi eller affärsplan i sin Vd-undersökning.

42 % av vd:arna har för många mål vilket leder ofta leder till att de inte uppnås

Vanligtvis har en strategi eller affärsplan ett par större initiativ eller områden för förbättring. De kan kallas för olika saker; pelare, fokusområden eller strategiska initiativ. Målen i fråga är affärskritiska och beskrivs här som prioriterade mål.

Alltför många företag misslyckas med genomförandet av sin strategi eller affärsplan till följd av ett traditionellt tillvägagångssätt för strategiexekvering där antalet mål vanligtvis är för stort. Förmågan att välja ut de strategiska mål som får störst genomslag kräver mycket av ledningens förmåga att prioritera. Vd-undersökningen bekräftar att många vd:ar och ledningsgrupper har ett stort antal prioriterade mål och initiativ. 8 % av de tillfrågade har mellan 11-20 mål och 34 % 5-10 mål. Enligt Harvard Business Review är risken stor att ingen av dem uppnås eftersom organisationer lätt blir röriga med för många mål och fokus tappas. Forskning inom området visar att det finns ett omvänt samband mellan antalet mål som en organisation har och antalet mål som de kan lyckas med*. Howwe Technologies förra Vd-undersökningen visade att enbart 12 % av de deltagande vd:arna uppnådde sina finansiella mål på en årlig basis.

58 % av de tillfrågade leder sitt företag utifrån ett till fyra prioriterade mål, vilket indikerar att marknaden i allmänhet, och företagsstyrning i synnerhet, håller på att mogna.

Deltagarna blev också tillfrågade hur de presterar ekonomiskt jämfört med sina konkurrenter. Endast 5 % av vd:arna på företag som presterar bättre än branschgenomsnittet har 11- 20 prioriterade mål, där motsvarande resultat var mer än dubbelt så högt för företag som presterar likvärdigt eller sämre. De fokuserar på fler än 11 mål i större utsträckning.

Att få beteendeförändringar att ske i hela organisationen är den främsta utmaningen

Ett av de mest utmärkande resultaten i Vd-undersökningen handlar om de utmaningar som vd:ar upplever när de driver igenom förändring. 37 % svarade att det som är allra mest utmanande är att få beteendeförändringar att ske i hela organisationen, medan 24 % svarade att det är att få förändringen att ske tillräckligt snabbt. 19 % av de tillfrågade svarade att det största hindret för att driva igenom förändring är ett splittrat fokus till följd av för många pågående initiativ och projekt. En stor del av Vd:arna som pekar på ett splittrat fokus i denna fråga svarade också att de har fler än fem prioriterade mål i sin organisation.

70 % når aldrig igenom ledningsskiktet med sina prioriterade mål

Förmågan att prioritera mål skapar förutsättningar för att lyckas med dem. Att sedan göra dem genomförbara är vanligtvis nästa steg i genomförandet av strategin. 31 % uppger att de bryter ner sina prioriterade mål och planer i aktiviteter på alla nivåer i organisationen och har fullständig transparens av den faktiska utvecklingen av målen kontra planen. Det är positiva nyheter då det ökar bolagens förutsättningar att snabbt kunna agera när utvecklingen inte går enligt plan. Resultaten tyder dock på att övriga cirka 70 % kämpar för att nå genom ledningsskiktet till de anställda på företaget och därmed misslyckas med att kommunicera de agerbara aktiviteter som stödjer målen. 20 % av de tillfrågade uppger att deras prioriterade mål endast involverar den högsta ledningsgruppen och 11 % saknar helt en aktivitetsbaserad handlingsbar plan för att nå målen.

Insikter som härrör från data är nyckeln till ökad konkurrenskraft

Ett positivt resultat är att en majoritet, 76 % av de tillfrågade, har tillgång till strukturerad data och BI som de använder för att prestera bättre och som underlag för viktiga beslut. 11 % av dessa har tillgång till situationsanpassade insikter som inkluderar förslag på åtgärder.

Datadrivna insikter har blivit en hygienfaktor för moderna ledningsgrupper. Av de svarande som inte använder datadrivna insikter ser i princip alla ett behov av det. Resultaten tyder dock på att även om data är vanligt förekommande så saknar den ofta smarthet. Utan kompetens att tolka datan korrekt kan den inte användas till sin fulla potential. Att hantera denna process manuellt är både tidskrävande och dyrt och datan är ofta reaktiv istället för proaktiv. MIT:s Sloan Management Review påpekar att data i sig har värde, men insikter som härrör från data ökar det värdet avsevärt**.

För användare av Howwe är datadrivna insikter snabba och djupgående. I Howwe har resultaten från flera tusen team inom olika sektorer analyserats för att skapa förståelse kring hur framgångsrika team agerar. Baserat på dessa insikter ger Howwe sina användare best practice och rekommendationer byggda kring en AI-motor, och utnyttjar den senaste beteendevetenskapen för att skapa praktiska råd vid rätt tidpunkt för att få användarnas prestation att förbättras.

"VD-undersökningen ger oss statistiskt underlag på bolags styrmetoder och de utmaningar de möter när de genomför sin strategi eller affärsplan. Behovet hos vd:ar av ett modernt verktyg för att framgångsrikt lyckas genomföra sin strategi eller affärsplan är stort, något som framgår tydligt av resultaten i undersökningen. De visar att det finns stora förbättringsområden för att öka bolagens konkurrenskraft. Vår programvara Howwe är en gemensam plattform som gör företagets strategi tydlig och agerbar på alla nivåer i organisationen. Howwe stödjer redan några av de största företagen i världen och vi är oerhört stolta över att möjliggöra den resan”, säger Per Forslund, VD för Howwe Technologies.

Det är andra Vd-undersökningen Howwe Technologies genomför. Resultaten från den första undersökningen finns publicerade här.

*Harvard Business Review – Stop Chasing Too Many Priorities | A study of 1,800 global executives

**MIT Sloan Management Review

Howwe Technologies hemsida

Med den marknadsledande mjukvaran Howwe supporterar Howwe Technologies acceleration av tillväxt och transformation för några av världens ledande bolag. Howwe möjliggör ett proaktivt arbetssätt och exekvering av strategiska initiativ på alla nivåer i bolagen, med bevisbara finansiella resultat. Läs mer på howwe.io