• HTF/

Europeiska Transportarbetare Federationen: - Säkerställ kvaliteten inom flyget

Idag den 19 april genomför medlemmarna i ETF (Europeiska Transportarbetare Federationen) flera aktiviteter i Europas huvudstäder och på större flygplatser.

EU:s avreglering av marktjänster inom flyget har resulterat i sämre villkor och säkerhet för de anställda vid Europas flygplatser. De anställda har lägre löner, tidsbegränsade anställningar och får mindre utbildning än tidigare. De nya privata handlingföretagen konkurrerar med låga priser på de anställdas bekostnad. ETF menar att alla Europas handling- och flygbolag ska konkurrera på lika villkor och inte genom att utnyttja personalen. Det är oacceptabelt. ETF kräver att varje företag ska följa nationell lagstiftning och att det ska vara möjligt att teckna kollektivavtal som reglerar de anställdas villkor. ETF föreslår också en licensering av flera yrken som t ex: lastare, truckförare, rampagent och bokningsansvariga m fl. Licensieringen ska innehålla kvalitetskrav beträffande utbildning och erfarenhet och säkerställa god kvalitet i de tjänster som utförs. De etablerade företagen, som hanterat flygtrafik i decennier, kan inte konkurrera med de nya aktörerna och samtidigt hålla samma kvalitetsnivå som tidigare. Det är en varningsklocka; kvalitet i alla tjänster såväl på marken som i luften är avgörande för att flyget även fortsatt ska vara ett effektivt och säkert transportmedel. Närmare upplysningar lämnas av ombudsman Michael Collins på tfn: 070 – 636 91 17