HTF stämmer Systembolaget för avskedande av butikschefer

HTF har idag lämnat in stämningsansökan till Arbetsdomstolen för två medlemmars räkning. HTF och Systembolaget har inte kunnat nå en uppgörelse trots lokala och centrala förhandlingar. HTF-medlemmarna, som båda har långa anställningstider inom Systembolaget, har avskedats för händelser som ligger långt tillbaka i tiden.

Systembolaget anser att de brutit mot företagets policy och regler för sortiment samt mottagit ersättningar. HTF kommer att stämma för ytterligare 16 medlemmars räkning inom kort om ingen lösning nås vid förhandlingar. - Vi vill bland annat få prövat om en arbetsgivare har rätt att avskeda en anställd för enstaka förseelser som ligger långt tillbaka i tiden men där han i övrigt alltid skött sitt arbete till fullo. Det är orimligt att man låter det gå flera år innan man agerar, säger Mattias Landgren, HTFs chefsjurist. För mer information kontakta HTFs chefsjurist Mattias Landgren, telefon 0730-78 76 37.