Kabinanställda på My Travel varslar om strejk

HTF varslar om konflikt vid flygbolaget My Travel Airways. Varslet innebär att de kabinanställda strejkar från och med den 5 juli klockan 05.00 om ingen uppgörelse träffas innan dess.

HTF kräver löneökningar i nivå med flygbolag med likartad verksamhet. Bland kraven finns också en garanterad sammanhängande veckoslutsledighet om 62 timmar i månaden och rätt till måltidsrast efter 12 timmars arbete. Förhandlingarna har pågått sedan december 2004 och företaget har vägrat gå med på medlemmarnas krav. - De flesta av oss har jobbat i kabin i minst tio år och har familjer. Vi vill som alla andra kunna planera för en ledig helg nå´n gång i månaden för att umgås med våra nära och kära, säger Ann-Margret Matsson, HTF-ordförande på My Travel Airways. HTF har cirka 300 medlemmar i My Travel Airways i Sverige. Frågor besvaras av ombudsman Jan Abrahamsson, telefon 070-537 84 09 eller HTF-klubbens ordförande Ann-Margret Matsson, telefon 0736-26 71 14.