Samlad facklig europeisk protest mot Ryanair

Report this content

Den Europeiska Transportarbetarfederationen, ETF, har på sin andra ordinarie kongress idag uttalat sina protester mot att flygbolaget Ryanair straffar fackligt organiserade piloter på Irland genom att undanta dem från löneökningar. ”Bolagets agerande är djupt oroande och visar med all tydlig önskvärdhet bolagets fientliga inställning till de anställdas rätt att organisera sig fackligt.

Genom sitt agerande visar Ryanair att de är beredda att sträcka sig till det yttersta för att undgå fackligt inflytande över personalens löne- och anställningsvillkor. Med detta tar bolaget steget tillbaka till den tid då varje anställd måste föra sin egen talan och hålla till godo med de förmåner som arbetsgivaren nådigt beviljade dem. På Internationella Transportarbetarfederationens webbsida www.ryan-be-fair.org har Ryanairanställda fått möjlighet att komma till tals under full anonymitet. Många vittnar om arbetsförhållanden som är ovärdiga vår tid och ber oss om hjälp med att förbättra deras arbetsförhållanden. Ryanair räds tydligen den kraft som sammanhållning ger och som gör det möjligt för anställda att uppnå goda arbetsvillkor och möjlighet att kombinera arbete och socialt liv. ETF fördömer å det starkaste Ryanairs diskriminering av fackligt organiserade och kommer att fortsätta ge stöd till de anställda som vågar använda sina lagliga rättigheter att vara medlemmar i ett fackförbund. ETFs medlemsförbund kommer att bekämpa anti-facklig diskriminering inom alla transportslag”. För mer information kontakta HTFs vice förbundsordförande Bengt Olsson, telefon 070-542 33 16