Ostexperten Jenny Svensson tipsar om goda ostar till höstens fruktskörd

Jenny Svensson, svensk mästare i ostkunskap och nybliven vd för Hugo Ericson Ost, syns bland annat i Mitt Köks ostskola i TV4 där hon tipsar om välkomponerade ostbrickor. Här tipsar hon om tre ostar som passar bra till höstens alla frukter.

– Nu är hösten snart här och både mornar och kvällar börjar bli lite småkyliga och överallt i trädgårdar dignar proppfulla grenar med äpplen och päron. Om inte så lång tid är det också dags att tända mysiga brasor och dricka fylliga vita och röda viner. Jag vill därför rekommendera tre ostar varav två är från franska Normandie, äppel- och päronparadiset, säger Jenny Svensson.

1. Le Gruyère, från Gruyère, Schweiz.
Vår mest älskade alpost, en riktig favorit för den som gillar mixen mellan sött och salt.

2. Camembert, från Normandie, Frankrike.
En opastöriserad Camembert är en lagom smakrik vitmögelost som påminner mycket om landet och torra höstlöv både när det gäller smak och doft.

3. Maroille, från Normandie, Frankrike.
En saltbehandlad tuffing både i smak och doft, inget för nybörjare men helt fantastisk för alla som gillar riktiga stinkbomber.

Fasta söta päron är en favorit på ostbrickan så här års men testa också att servera en mellansöt äppel- eller päronmarmelad till ostarna.

Alla ostar skall ätas rumstempererade men se upp så du inte låter tex en Camembert ligga ute för länge då den har en tendens att rinna ut.

Fakta:
”Ostbrickan” från Jenny Svensson kommer kontinuerligt att skickas ut och tipsa om vilka ostar som passar bäst för de olika säsongerna. ”Ostbrickan” är för fri publicering och användning för media. Söker ni ytterligare information så tveka inte att slå en signal.
Hälsningar Jenny