Säsongens ostbricka från Jenny Svensson ”Störst av allt är midsommar!”

Jenny Svensson, svensk mästare i ostkunskap och vd för Hugo Ericson Ost, syns bland annat i Mitt Köks ostskola i TV4 där hon tipsar om välkomponerade ostbrickor. Här tipsar hon om en ostbricka som passar extra bra till midsommar.

Midsommar är kanske den högtid som de flesta av oss håller som allra kärast – det är starten på sommaren. För många är den semesterns början och gemensamt för oss alla symboliserar den ljusets och värmens tid. Ostbrickan för denna älskade högtid ligger givetvis i linje med denna symbolik, fokus är tradition och klassiska inslag.

Brillat-Savarin
Brillat-Savarin är en oemotståndlig färskost som berikats med grädde och fyllig smak. Den har en tydligt gräddig karaktär och undertoner av nykärnat smör. Denna underbara ost bara måste avnjutas tillsammans med säsongens första svenska jordgubbar – det är en fullkomligt oslagbar kombination!

Fransk bondost
Den franska bondosten har snabbt blivit mångas favorit och inte är det särskilt underligt när den smakar så gott! Här återfinns tydliga toner av smör och viss sälta med vissa rustika inslag.

Lagrad Präst
Ingen midsommar utan sill – och i det sällskapet är en lagrad prästost ett givet inslag. Prästostens sälta balanserar fint mot sötman i sillen och tillsammans med ett gott knäckebröd blir sällskapet mycket gott! Välj gärna en ordenligt lagrad prästost från den manuella disken för detta ändamål.

Fromage Altesse
Altesse är en tvättad kittost vars smakrika och lätt lantliga karaktär gör midsommarens ostbricka komplett. Servera den med fördel tillsammans med kvittenmarmelad.

Serveringstips:
Välkomna midsommar ordentligt och kombinera denna högtids-ostbricka med champagne eller din favorit bland det breda urvalet av mousserande vin. Dessa drycker smakar väldigt gott tillsammans med de allra flesta ostar och ger lite extra glans och flärd åt festen. Servera midsommarens ostar tillsammans med säsongens färska bär så är sommarfesten komplett!

Jenny Svensson, vd för Hugo Ericson Ost, tfn: 0706-33 05 99, alt: jenny@hugoericsonost.se