Årets Julklapp firar 30 år!

I år lanserar HUI Research Årets Julhandelsprognos och Årets Julklapp för trettionde året i rad. Omvärldsbevakning har pågått under hela året, men arbetet går nu in i sitt slutskede.

Att utse Årets Julklapp och sätta en prognos för omsättningen i den kommande julhandeln är en tradition som HUI Research i år genomför för trettionde året i rad. Det började år 1988 då HUI Research utsåg bakmaskinen till Årets Julklapp. Årets Julklapp var från början ett sätt att väcka uppmärksamhet kring den julhandelsprognos som HUI Research presenterar årligen inför julhandeln.

Årets Julklapp ska leva upp till ett eller flera av följande tre kriterier:

•  Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året
  •  Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
  •  Produkten ska representera den tid vi lever i

I år presenteras Årets Julhandelsprognos, en prognos för detaljhandelsomsättningen i december, vid en presskonferens onsdagen den 8 november. Årets Julklapp presenteras vid en presskonferens tisdagen den 21 november. Pressinbjudan skickas separat för respektive tillfälle.

Johan Larsson: 08-762 72 87, johan.larsson@hui.se
Sophie Nilsonne: 08-762 72 94, sophie.nilsonne@hui.se

www.aretsjulklapp.se

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. www.hui.se.