Årets Julklapp presenteras för tjugofjärde året i rad

I år lanserar HUI Research (tidigare Handelns Utredningsinstitut) Årets Julklapp och julhandelsprognosen för tjugofjärde året i rad. Arbetet med att utse Årets Julklapp har pågått under hela året, men går nu in i sitt slutskede.

Listan med de tjugotre julklappar som har utsetts under åren är ett inressant tidsdokument, säger Lena Larsson VD på HUI Research. Många av julklapparna markerar starten på en ny era som till exempel mobiltelefonen år 1994, internetpaketet år 1996 eller upplevelsen år 2008, säger hon.

Att utse Årets Julklapp och lägga en prognos för omsättningen i den kommande julhandeln är en tradition som HUI Research (dåvarande Handelns Utredningsinstitut) i år genomför för tjugofjärde året i rad. Det började år 1988 då HUI Research utsåg bakmaskinen till Årets Julklapp. Årets Julklapp var från början ett sätt att väcka uppmärksamhet kring den julhandelsprognos som HUI Research presenterar årligen inför julhandeln.

Årets Julklapp ska leva upp till tre kriterier:

• Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året
  • Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
  • Produkten ska representera den tid vi lever i

Nordiska museet dokumenterar Årets Julklapp

I år gör Nordiska museet en dokumentation av Årets julklapp. I dokumentationen kompletterar Nordiska museet sina samlingar med ett exemplar av Årets julklapp sen starten med bakmaskinen 1988. Resultatet visas i en tillfällig miniutställning på museet från 25/11 2011 till 22/1 2012. Vill du veta mer om miniutställningen om Årets julklapp på Nordiska museet, om julklappens historia eller om traditioner kring jul? Kontakta Nordiska museets intendent Lena Kättström Höök på tel  08-519 546 48, e-post lena.kattstrom.hook@nordiskamuseet.se.

I år presenteras julhandelsprognosen, en prognos för omsättningen i 2011 års julhandel, vid en presskonferens den 1 november. Årets Julklapp presenteras vid en presskonferens den 15 november.

Lena Larsson, VD HUI Research AB: 08-762 72 89, lena.larsson@hui.se www.aretsjulklapp.se

Handel och turism är två näringar som knyts allt närmare varandra. Med det som bakgrund gick Handelns Utredningsinstitut (HUI) och Turismens Utredningsinstitut (TUI) 2010 samman under namnet HUI Research AB. Företaget erbjuder en kompetens-bredd som kommer hela besöksnäringen till gagn på ett sätt som är helt unikt i Sverige. HUI Research AB bedriver både konsult- och forskningsverksamhet med kontor i Stockholm och Göteborg. www.hui.se.