ÅTTA AV NIO FESTIVALER KROCKAR MED EM OCH OS

Enligt beräkningar från HUI Research spenderade svenska festivalbesökare sommaren 2011 ca 500 miljoner kronor (exklusive biljetter) i samband med de nio största svenska musikfestivalerna. Risken finns att denna summa blir lägre i år. Sommaren 2012 krockar nämligen åtta av de nio största festivalerna antingen med fotbolls-EM i Polen/Ukraina eller med sommar-OS i London. Det återstår att se om festivalerna klarar av den tuffa konkurrensen från två stora internationella idrottsevenemang.

Årets festivalsommar står för dörren och i helgen går Hultsfredsfestivalen, den moderna svenska popmusikfestivalens moder, av stapeln för andra gången sedan konkursen 2010. Störst bland de svenska festivalerna är Peace & Love i Borlänge och högst internationell status har Way Out West i Göteborg - den enda svenska festival som tagit sig in på Pitchforks lista över de 20 viktigaste festivalerna i världen.

HUI Research är tveksamma till att årets festivaler klarar konkurrensen från fotbolls-EM och sommar-OS som inträffar samtidigt som åtta av nio festivaler. Det kan bli svårt att nå de ca 500 miljoner kronor (exklusive biljetter) som förra sommarens festivalbesökare spenderade i samband med de nio största svenska musikfestivalerna.

-         Det hör till undantaget att två så pass stora idrottsevenemang äger rum under samma sommar så det kan bli ett tufft år för festivalerna i och med att åtta av nio krockar med EM eller OS, säger Sofia Zere, Konsultchef Turism på HUI Research.

Festivalbranschen har genomgått en strukturomvandling sedan 90-talet när Hultsfred i princip var ensam på banan. Idag räcker det inte enbart med en bra och effektiv produktion eller de bästa och mest spännande banden. Själva platsen och människorna som besöker festivalen har blivit minst lika betydelsefulla pusselbitar i det totala framgångskonceptet. Musikfestivalernas utbud har på senare tid dessutom börjat luckras upp. Way Out West breddade under förra året sitt utbud genom en satsning på film - vilken fortsätter och intensifieras också i år - och Stockholm Music & Arts satsar på att förena genrerna musik och konst.

-         Dagens festivalbesökare ställer höga krav på festivalupplevelsen. De musikfestivaler som lyckas addera ett mervärde i någon form, som Way Out West eller Stockholm Music & Arts, klarar av konkurrensen även en idrottssommar som denna. För övriga kan det helt klart bli ett tufft år, säger Sofia Zere .

Sofia Zere, Konsultchef Turism HUI Research AB: 031-759 50 08, sofia.zere@hui.se

Handel och turism är två näringar som knyts allt närmare varandra. Med det som bakgrund gick Handelns Utredningsinstitut (HUI) och Turismens Utredningsinstitut (TUI) 2010 samman under namnet HUI Research AB. Företaget erbjuder en kompetensbredd som kommer hela besöksnäringen till gagn på ett sätt som är helt unikt i Sverige. HUI Research AB bedriver både konsult- och forskningsverksamhet med kontor i Stockholm och Göteborg. www.hui.se.