Dämpad tillväxt för detaljhandeln i Örebro län under 2017

• Detaljhandeln i Örebro län omsatte 18,0 miljarder kronor under år 2017. Jämfört med år 2016 ökade omsättningen med 1 procent.
  • Störst omsättning i detaljhandeln i Örebro län år 2017 hade Örebro kommun med 12,0 miljarder kronor och Karlskoga med 1,8 miljarder kronor.
  • Starkast utveckling i detaljhandeln i Örebro län år 2016/2017 hade Degerfors och Nora med en tillväxt om 2 procent vardera.
  • Sibas butik på Boglundsängen stängde under våren 2017, detta då butiken inte var en del av kedjans omvandling till Netonnet. Team Sportia flyttade till Boglundsängen under sommaren 2017. På Lillån i Örebro öppnade lågpriskedjan Dollarstore i augusti 2017. Heminredningskedjan Granit öppnade i centrala Örebro i november 2017. I köpcentrumet Krämaren öppnade leksaksaffären Lekia under oktober 2017 och Wayne’s Coffee etablerade sig med ett nytt café i februari 2018. Ombyggnaden av Marieberg Galleria i Örebro stod klar i slutet av 2017. Bland nyetableringarna finns Sushi Yama, Naked Juice Bar, Kosheli och The Coffee. Ica Nära i stadsdelen Tybble i Örebro stängde under våren 2017 och Hemköp öppnade vid Mejeritorget i Örebro i maj 2017.
  • Byggmax öppnade en ny butik på Hantverksvägen i Hällefors i juni 2018.
  • Happy Homes öppnade på Västra Drottninggatan i Kumla i april 2017.
  • Under september månad 2017 öppnade Flügger Färg i Lindesberg.

Den fysiska detaljhandeln i Sverige omsatte 662 miljarder kronor år 2017, vilket innebar en ökning med 1 procent jämfört med år 2016. I dagsläget står den butiksbundna handeln för 91 procent av den totala omsättningen medan e-handeln står för 9 procent.

För ytterligare information och kommentarer:

Rickard Johansson, Analytiker, HUI Research, 072-543 90 76, rickard.johansson@hui.se
Monica Bruvik, Analytiker, HUI Research, 072-525 17 53, monica.bruvik@hui.se

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. www.hui.se.

Handelsrådets övergripande syfte är att stärka handelns konkurrenskraft och skapa goda villkor för företagens medarbetare. Ett led i detta är finansiering av forskning för att långsiktigt stärka och utveckla handelsnäringen, samt öka kunskapsöverföringen och interaktionen mellan akademi och praktik. www.handelsradet.nu.

Handeln i Sverige är en unik databas med nyckeltal för detaljhandelns storlek och utveckling i Sveriges län och kommuner. Handeln i Sverige produceras årligen av HUI Research och finansieras av Handelsrådet. Materialet finns tillgängligt för kostnadsfri nedladdning på www.handelnisverige.se.