Det muntliga avtalssystemet värt miljarder

Det muntliga avtalssystemet värt miljarder

Hög tillit och muntliga avtal ger Sverige komparativa fördelar

Handelns Utredningsinstitut (HUI) har på uppdrag av Sveriges Callcenterförening studerat det samhällsekonomiska värdet av det muntliga avtalssystemet. Länder med hög tillit kan utnyttja muntliga överenskommelser och därmed sänka sina transaktionskostnader och öka sin konkurrenskraft. I internationella undersökningar ligger Sverige i topp vad gäller tilliten i samhället – exempelvis har Sveriges högre tillit beräknats bidra till en procents högre tillväxt jämfört med USA.

För att studera det samhällsekonomiska värdet av muntliga avtal har HUI låtit en enkät gå ut till 2000 svenska företag. Företagen har ställts inför det kontrafaktiska scenariot att en ändring i avtalslagen genomförs som begränsar möjligheten att ingå muntliga avtal. Företagen har ombetts uppskatta de effekter en sådan lagförändring skulle få på deras affärsmöjligheter och kostnader. Dessutom har företagen tillfrågats om telefonens roll i den dagliga verksamheten. Resultaten av rapporten är följande:

? Det genomsnittliga svenska företaget gör nära hälften av företagets beställningar på telefon. Omkring 40 procent av alla affärsöverenskommelser sker per telefon genom muntliga avtal.

? HUI uppskattar att de ökade administrations- och leveranskostnaderna till följd av en ändring i avtalslagen uppgår till omkring 20 miljarder kronor. Detta belopp utgör cirka 1 procent av hela näringslivets förädlingsvärde.

? HUI:s kalkyl fångar dock inte in de totala samhällsekonomiska effekterna av en inskränkning i avtalslagen. Företagarna uppskattar att 10 procent av försäljningen skulle försvinna, och att kostnaderna skulle öka med 4 procent vid en inskränkning i avtalslagen. Kostnaderna för detta skulle uppgå till 370 miljarder kronor. Detta är med all sannolikhet en överskattad summa. HUI bedömer att de totala samhällsekonomiska kostnaderna är lägre, men samtidigt att de uppgår till mer än tidigare redovisade 20 miljarder kronor. Om exempelvis företagarna skulle ha överskattat de totala kostnaderna tio gånger, skulle summan istället uppgå till 37 miljarder kronor, vilket fortfarande är ett mycket stort belopp.

- Om regeringen ska lyckas med sitt mål att minska företagens kostnader med 25 miljarder kronor fram till hösten 2010, måste formfrihet för avtal vidmakthållas, säger Johan Talenti, vice ordförande i Sveriges Callcenterförening.

- Studien belyser de konkurrens- och tillväxtfördelar som företag i länder med en muntlig avtalstradition har gentemot länder där det muntliga avtalet har en svag ställning, säger Lena Larsson, vd HUI.

Kontaktpersoner: Johan Talenti, Vice Ordförande Sveriges Callcenterförening, 070-440 50 54 Lena Larsson, vd HUI, 08-762 72 89