Detaljhandeln i Dalarnas län stillastående under 2017

• Detaljhandeln i Dalarnas län omsatte 18,0 miljarder kronor under år 2017. Jämfört med år 2016 uppvisade detaljhandeln i Dalarnas län nollutveckling.
  • Störst omsättning i detaljhandeln i Dalarnas län år 2017 hade Borlänge med 4,9 miljarder kronor, Falun med 3,7 miljarder kronor och Mora med 1,8 miljarder kronor.
  • Starkast utveckling i detaljhandeln i Dalarnas län år 2016/2017 hade Malung-Sälen med en tillväxt om 3 procent, vilket motsvarar en ökning med 24 miljoner kronor.
  • I Falun flyttade Blomsterriket och Kjell & Company från Bergströms Galleria till Falan i slutet av oktober 2017. I februari 2018 öppnade även American Take Away i Falan, samtidigt som skönhetsaktören Lyko slog upp dörrarna i Bergströms Galleria. Våren 2018 öppnade Stora Coop nära Falu gruva.
  • I Kupolen köpcentrum i Borlänge nyöppnade H&M Home under hösten 2017. Klockmaster och Dea Axelssons stängde i köpcentrumet under fjolåret, samtidigt som Erätukku Vildmarks stängde på handelsområdet. Sova stängde på Norra Backa under våren 2018.
  • I Ludvika blev två matbutiker en då Ica Matmäster och Ica Matmagasinet stängde i samband med att nya Ica Kvantum öppnade i Sänkan under hösten 2017. Jysk i Ludvika byggdes om och nyöppnade under hösten. Intersport stängde sin butik i mars 2018.
  • Avesta Galleria i Avesta fick en ny klädbutik i form av KappAhl som öppnade i september 2017. Urmakaren i gallerian valde att stänga butiken under hösten 2017.
  • I Leksand öppnade matbutiken Tempo Tällberg på nytt hösten 2017 efter tidigare konkurs.

Den fysiska detaljhandeln i Sverige omsatte 662 miljarder kronor år 2017, vilket innebar en ökning med 1 procent jämfört med år 2016. I dagsläget står den butiksbundna handeln för 91 procent av den totala omsättningen medan e-handeln står för 9 procent.

För ytterligare information och kommentarer:
Rickard Johansson, Analytiker, HUI Research, 072-543 90 76, rickard.johansson@hui.se
Monica Bruvik, Analytiker, HUI Research, 072-525 17 53, monica.bruvik@hui.se

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. www.hui.se.
Handelsrådets övergripande syfte är att stärka handelns konkurrenskraft och skapa goda villkor för företagens medarbetare. Ett led i detta är finansiering av forskning för att långsiktigt stärka och utveckla handelsnäringen, samt öka kunskapsöverföringen och interaktionen mellan akademi och praktik. www.handelsradet.nu.

Handeln i Sverige är en unik databas med nyckeltal för detaljhandelns storlek och utveckling i Sveriges län och kommuner. Handeln i Sverige produceras årligen av HUI Research och finansieras av Handelsrådet. Materialet finns tillgängligt för kostnadsfri nedladdning på www.handelnisverige.se.