Detaljhandeln i Skåne län omsätter närmare 84 miljarder kronor

• Detaljhandeln i Skåne län omsatte 83,7 miljarder kronor under år 2017. Jämfört med år 2016 ökade omsättningen med 1 procent.
  • Störst omsättning i detaljhandeln i Skåne län år 2017 hade Malmö med 25,1 miljarder kronor, Helsingborg med 11,4 miljarder kronor och Lund med 7,4 miljarder kronor.
  • Starkast utveckling i detaljhandeln i Skåne län år 2016/2017 hade Ängelholm med en tillväxt om 5 procent, vilket motsvarar en ökning med 133 miljoner kronor.
  • I köpcentrumet Emporia i Malmö utökades butiksbeståndet under hösten och vintern 2017 med nyetableringar i form av H&M Home, Make Up Store och Kids Brand Store. Efter några års ombyggnad av Hansagallerian i centrala Malmö öppnade ett antal butiker i samband med projektets slutförande under hösten 2017. Ett antal butiker lämnade köpcentrumet Kv.Caroli, som står inför vidare utveckling, under samma period. I början av 2018 öppnade Willys Hemma och Picard i Malmö.
  • I Galleria Magnus Stenbock i Helsingborg stängde ett antal butiker under hösten 2017, samtidigt som bland andra KappAhl tillkom under våren 2018. I Väla Centrum öppnade Plantagen, Søstrene Grene och Röstånga Mölla under vintern. Köpcentrumet Söderpunkten, med det nya namnet SöDER, stärktes med Hemköp och Beijing8.
  • I Lund stängde Coop Nära och Meloa under sensommaren 2017. Under hösten öppnade Mio en ny butik på Nova Lund och i april 2018 slog Normal upp dörrarna i köpcentrumet.
  • Under det närmaste året kommer handeln i Skåne län att utvecklas ytterligare. Den nybyggda handelsplatsen C4 Shopping i Kristianstad planeras stå klar under hösten 2018.

Den fysiska detaljhandeln i Sverige omsatte 662 miljarder kronor år 2017, vilket innebar en ökning med 1 procent jämfört med år 2016. I dagsläget står den butiksbundna handeln för 91 procent av den totala omsättningen medan e-handeln står för 9 procent.

För ytterligare information och kommentarer:

Rickard Johansson, Analytiker, HUI Research, 072-543 90 76, rickard.johansson@hui.se
Monica Bruvik, Analytiker, HUI Research, 072-525 17 53, monica.bruvik@hui.se

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. www.hui.se.

Handelsrådets övergripande syfte är att stärka handelns konkurrenskraft och skapa goda villkor för företagens medarbetare. Ett led i detta är finansiering av forskning för att långsiktigt stärka och utveckla handelsnäringen, samt öka kunskapsöverföringen och interaktionen mellan akademi och praktik. www.handelsradet.nu.

Handeln i Sverige är en unik databas med nyckeltal för detaljhandelns storlek och utveckling i Sveriges län och kommuner. Handeln i Sverige produceras årligen av HUI Research och finansieras av Handelsrådet. Materialet finns tillgängligt för kostnadsfri nedladdning på www.handelnisverige.se.