Detaljhandeln i Västra Götalands län omsätter över 114 miljarder kronor

• Detaljhandeln i Västra Götalands län omsatte 114,1 miljarder kronor under år 2017. Jämfört med 2016 ökade omsättningen med 1 procent.
  • Störst omsättning i detaljhandeln i Västra Götalands län år 2017 hade Göteborg med 42,6 miljarder kronor, Strömstad med 8,5 miljarder kronor och Borås med 7,3 miljarder kronor.
  • Starkast utveckling i detaljhandeln i Västra Götalands län år 2016/2017 hade Essunga med en tillväxt om 5 procent och Strömstad med en tillväxt om 4 procent.
  • I Nordstan i centrala Göteborg öppnade Lager 157 och Feetfirst under andra halvan av 2017. I närliggande Femman öppnade Newbie i november 2017 och sportbutiken Aim’n i februari 2018. I Göteborgs city öppnade Adlibris under hösten 2017. Ellos Home öppnade i maj 2018.
  • I Borås öppnade Ica City på nytt under hösten 2017 efter en brand tidigare under året. På Knalleland öppnade Stadium Outlet under samma period.
  • I Trollhättan fick dagligvarumarknaden tillskott av Stora Coop under november 2017.
  • I Commerce Köpcentrum i Skövde öppnade Gina Tricot en butik under våren 2018. Myrorna valde att stänga sin butik i köpcentrumet i december 2017.
  • Våren 2018 öppnade dagligvaruaktören Netto en ny butik vid Krontorpsrondellen i Mariestad.
  • Gränshandeln utvecklas vidare. XXL Sport öppnade i Nordby, Strömstad, i maj 2017 och i Tanum Shopping öppnade Dollarstore i oktober samma år.
  • Till hösten 2018 planeras invigningen av Mölndal Galleria. I Uddevalla har utvecklingen av Torp Köpcentrum påbörjats.

Den fysiska detaljhandeln i Sverige omsatte 662 miljarder kronor år 2017, vilket innebar en ökning med 1 procent jämfört med år 2016. I dagsläget står den butiksbundna handeln för 91 procent av den totala omsättningen medan e-handeln står för 9 procent.

För ytterligare information och kommentarer:

Rickard Johansson, Analytiker, HUI Research, 072-543 90 76, rickard.johansson@hui.se
Monica Bruvik, Analytiker, HUI Research, 072-525 17 53, monica.bruvik@hui.se

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. www.hui.se.

Handelsrådets övergripande syfte är att stärka handelns konkurrenskraft och skapa goda villkor för företagens medarbetare. Ett led i detta är finansiering av forskning för att långsiktigt stärka och utveckla handelsnäringen, samt öka kunskapsöverföringen och interaktionen mellan akademi och praktik. www.handelsradet.nu.

Handeln i Sverige är en unik databas med nyckeltal för detaljhandelns storlek och utveckling i Sveriges län och kommuner. Handeln i Sverige produceras årligen av HUI Research och finansieras av Handelsrådet. Materialet finns tillgängligt för kostnadsfri nedladdning på www.handelnisverige.se.