Detaljhandelns tillväxt dämpas något 2016

Efter ett starkt detaljhandelsår 2015 har 2016 inletts positivt. Optimistiska och köpstarka hushåll talar för en fortsatt stark tillväxt, dock finns faktorer som minskar konsumtionsutrymmet. HUI Researchs prognos för detaljhandelns tillväxt 2016 ligger kvar på 4,0 procent.

Förra året landade omsättningsökningen i detaljhandeln på 5,9 procent, den starkaste tillväxten sedan 2007. Detta år har inletts med fortsatt positiv försäljningsutveckling och detaljhandeln växte med 3,0 procent i januari. Tillväxten 2016 prognosticeras till 4,0 procent för den totala detaljhandeln.

Ekologiska varor och lågprisutbud driver på försäljningsutvecklingen inom dagligvaruhandeln som visade en tillväxt på 4,0 procent. HUI prognosticerar fortsatt stark tillväxt och räknar med att dagligvaruhandeln växer med 3,5 procent. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 7,4 procent under 2015. Hemmet var i fokus och bygghandeln och möbelhandeln blev vinnarbranscher med tvåsiffriga tillväxttal. HUIs prognos för sällanköpsvaruhandeln under 2016 är en tillväxt på 4,0 procent.

Faktorer som påverkar hur hushållen konsumerar ser fortsatt gynnsamma ut – ökad disponibel inkomst, lågt ränteläge, sjunkande arbetslöshet och inte minst hushåll som är mer positiva än på åtta år gällande sin ekonomi. Dessutom, det ökade flyktingmottagandet kommer att märkas främst för behovsvaror såsom mat och kläder. Det finns dock faktorer som motverkar tillväxten.

- Detaljhandeln har växt varje år sedan 1997 och kommer att göra det även i år, säger Michael Cronholm Konsultchef på HUI Research. Hämmande faktorer som högre skatter och striktare amorteringskrav gör dock att tillväxten blir lägre än förra året.

Förra årets goda förutsättningar för tillväxt förväntas bestå även 2016 och 2017. De bakomliggande faktorerna till det låga ränteläget, den goda sysselsättningsutvecklingen samt den höga privata respektive offentliga konsumtionen, ser ut att ligga kvar under kommande period.
HUIs BNP-prognos för 2016 ligger kvar på 3,6 procent.

Michael Cronholm, Konsultchef, 08-762 72 81, michael.cronholm@hui.se
Lena Larsson, VD HUI Research AB, 08-762 72 89, lena.larsson@hui.se

Pressbilder finns på http://www.hui.se/om-oss/press/bildbank

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. HUI Research AB har kontor i Stockholm och Göteborg. www.hui.se.

Detaljhandeln har växt varje år sedan 1997 och kommer att göra det även i år. Hämmande faktorer som högre skatter och striktare amorteringskrav gör dock att tillväxten blir lägre än förra året.
Michael Cronholm Konsultchef på HUI Research