E-handel 2.0 - Inte längre bara en bubblare

E-handel 2.0 - Inte längre bara en bubblare

E-handelsförsäljningen har ånyo tagit fart och konsumenterna har blivit mer Internetmogna. Denna gång tyder det mesta på att e-handeln är en försäljningskanal att räkna med. HUI släpper idag en ny rapport som beskriver e-handelns försäljningsutveckling, lyfter fram orsaker till varför e-handel är en allt mer intressant försäljningskanal, beskriver e-handelskunden samt pekar på ett antal faktorer som är viktiga att tänka på för att lyckas med e-handel.

- Rapporten visar att e-handeln slår rekord. E-handlarna är mycket optimistiska om framtiden. Mer än 75 procent av handlarna bedömer att Internetförsäljningen kommer att fortsätta öka under kommande halvår, säger Fredrik Bergström, vd för Handelns utredningsinstitut.
. Några slutsatser från undersökningen: Varför sälja på Internet? ? De tekniska förutsättningarna har förbättrats ? Nya marknader öppnar upp sig ? Snabb tillväxt är möjlig ? Kunderna ser flera fördelar med e-handel

Vilka handlar på Internet, vad köper de och för hur mycket? ? De flesta har möjlighet. 72 procent av svenskarna använder Internet regelbundet. 55 procent, använder nätet dagligen ? Män handlar oftare än kvinnor ? Yngre handlar oftare än äldre ? Kläder, skivor och böcker säljer bra

Fem viktiga faktorer för framgångsrik e-handel ? Bygg relation och förtroende – då kommer kunden tillbaks ? Leverera i tid ? Erbjud ett brett sortiment och/eller skapa ett unikt erbjudande ? Var nåbar – ha en fungerande kundtjänst ? Klara av Konsumentverkets rekommendationer till e-handelskunder

Om rapporten Rapporten baseras på ett samarbete mellan HUI och Posten. Under hösten 2006 har HUI och Posten arrangerat ett antal seminarier i landet där e-handelns hot och möjligheter har diskuterats, vidare har HUI djupintervjuat ett antal företag och tagit fram antal enkätstudier riktade till e- handelsföretag och e-handelskunder. Slutligen har HUI även dragit nytta av en rad andra studier som har gjorts av Posten och andra aktörer.

Rapporten har skrivits av Jonas Arnberg (jonas.arnberg@hui.se, 08-7627290), Fredrik Bergström (fredrik.bergstrom@hui.se, 08-7627289), Nora Prochazka och Henrik Vestin. Samtliga på HUI.

Rapporten går att ladda ner från HUI:s hemsida: www.hui.se