En av tre butikskedjor är olönsam

Enligt HUI Researchs färska rapport Butikskedjornas Utveckling & Nyckeltal (BUN), avseende helåret 2017, var en tredjedel av de kedjor som kartlagts i rapporten olönsamma. Lika många uppvisade dessutom en vikande omsättningsutveckling förra året. Medianen för e-handelns lönsamhet backar och är fortsatt lägre än de traditionella butikskedjornas. Samtidigt visar aktörer som NA-KD, Jollyroom och Apotea att det är möjligt att växa med över 50 procent och trots det uppnå ett positivt resultat.

HUI släpper nu BUN avseende helåret 2017. Rapporten innehåller nyckeltal, viktiga händelser och strategiska beslut för drygt 80 av Sveriges största detaljhandelsbolag. Dessa bolag står sammanlagt för omkring två tredjedelar av detaljhandelns totala omsättning.

Rapporten visar att en tredjedel av de undersökta bolagen hade en negativ rörelsemarginal avseende 2017 och lika många uppvisade en negativ omsättningsutveckling. Optikkedjor och aktörer inom lågprissegmentet, exempelvis Synsam och Dollarstore, låg fortsatt i topp avseende omsättningsutveckling (undantaget e-handelsbolagen). Företag inom optik, lågpris och beklädnad låg i topp avseende lönsamhet. Bland dessa fanns bland annat Synoptik, Lager 157 och H&M.

E-handelsbolagens rörelsemarginal (medianen) var drygt 1 procent 2016, vilket var en minskning med 0,4 procentenheter jämfört med föregående år. Rörelsemarginalen för 2017 finns ej tillgänglig än, men följs upp i kommande BUN-rapporter. E-handeln fortsätter att växa kraftigt och aktörer som NA-KD, Jollyroom och Apotea är de stora tillväxtraketerna med ökningar om över 50 procent.

Handelns strukturomvandling syns väldigt tydligt i årets upplaga av BUN. Samtidigt som aktörer som NA-KD, Jollyroom och Apotea växer kraftfullt och med lönsamhet uppvisar en av tre butikskedjor negativa rörelsemarginaler, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research.

För mer information om BUN:
Rapporten presenteras vid ett frukostseminarium 2 oktober i Stockholm.

Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research, 073-976 12 09, tobias.ronnberg@hui.se

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. www.hui.se.

Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research