Fler konkurser och ökad sysselsättning i detaljhandeln under 2008

Trots finanskris och lågkonjunktur växte detaljhandeln under 2008. Medan antalet företag bromsade in, fortsatte antalet butiker och antalet anställda att öka något – trenden mot ökad sysselsättning och fler butiker som gällt under hela 2000-talet höll således i sig även under 2008. I omsättning ökade handeln med 3,3 procent i värde och 1,3 procent i volym. Detta var den lägsta ökningstakten på över tio år. Detta visar HUIs årliga publikation Branschfakta 2009, baserad på offentlig statistik.

- Att sysselsättning och antalet butiker fortsatte att växa trots en inbromsning i företagstillväxten tyder på en fortsatt strukturomvandling, kommenterar Per Hortlund, projektledare för publikationen Branschfakta 2009.

Stora branschskillnader Det finns emellertid stora skillnader mellan olika branscher. Antalet konkurser ökade något under året, från 669 st år 2007 till 750 st år 2008. Medan konkurserna ökade inom exempelvis järn & bygg samt möbelhandeln, minskade de inom elektronik samt sport & fritid.

Även omsättningsutvecklingen skiljde sig åt mellan olika branscher. Dagligvaruhandeln ökade sin försäljning med 5,7 procent, men detta berodde helt på kraftiga prishöjningar på 6 procent. I volym minskade försäljningen med 0,6 procent – något som inte hänt sedan 1998. Inom elektronikbranschen minskade å andra sidan försäljningen med 4,6 procent – beroende på de kraftigt fallande priserna i branschen. I volym ökade försäljningen med 14,2 procent.

Antal butiker och annan fakta Här är några exempel på innehållet i Branschfakta 2009: ? Omsättningen i detaljhandeln ökade med 3,3 procent mellan 2007 och 2008 ? Priserna i detaljhandeln ökade med 1,5 procent under året ? Nästan 11 procent av detaljhandelns omsättning skedde i december månad ? Knappt hälften av detaljhandelns företag omsatte över 50 miljoner kronor, och andelen blir större och större för varje år ? Det fanns ca 67 000 butiker i den svenska detaljhandeln, varav hälften drevs av ensam ägare ? Över hälften av detaljhandelsbutikerna återfanns i Stockholms, Skånes eller Västra Götalands län ? Antalet konkurser inom detaljhandeln ökade för andra året i rad

För mer information För kommentarer om Branschfakta 2009, kontakta Per Hortlund: 08-762 72 92, per.hortlund@hui.se.
För beställning, se www.hui.se eller kontakta Harriet Nyman: 08-762 72 80, harriet.nyman@hui.se.