Försiktig tillväxt för detaljhandeln i Uppsala län under 2017

• Detaljhandeln i Uppsala län omsatte 21,3 miljarder kronor under år 2017. Jämfört med år 2016 ökade omsättningen med 1 procent.
  • Störst omsättning i detaljhandeln i Uppsala län år 2017 hade Uppsala kommun med 15,4 miljarder kronor och Enköping med 2,2 miljarder kronor.
  • Starkast utveckling i detaljhandeln i Uppsala län år 2016/2017 hade Knivsta med en tillväxt om 4 procent.
  • I Forumgallerian i centrala Uppsala öppnade den franska skönhetskedjan Sephora en butik i augusti 2017. På handelsplatsen Boländerna, vars ombyggnad blev klar under hösten 2017, öppnade Lidl sin tredje butik i staden vid årsskiftet 2017/2018. Även Decathlon och Miljöbutiken öppnade på platsen. Under hösten 2017 fick Gränby Centrum nyetableringar i form av bland annat Mio och Levi’s Store. I november 2017 öppnade Ica Nära på Råbyvägen i Uppsala.
  • I Enköping omlokaliserades Granngården till Romberga, där man öppnade en av sina största butiker i april 2018.
  • Byggmax etablerade ett nytt byggvaruhus på Industrivägen i Östhammar under juni 2017.
  • Under det närmaste året kommer handeln i Uppsala län att utvecklas ytterligare. Utvecklingen av gamla Gränby Centrum, som i samband med ombyggnaden byter namn till Gränbystaden, fortsätter under året. I slutet av 2018 planeras en ny biograf och flera restauranger öppna, och projektet planeras stå helt klart år 2020. I Alsike i Knivsta planerar Coop att etablera sig under 2019, närmare bestämt i området Dammparken. Butiken väntas bli 900 kvadratmeter stor.

Den fysiska detaljhandeln i Sverige omsatte 662 miljarder kronor år 2017, vilket innebar en ökning med 1 procent jämfört med år 2016. I dagsläget står den butiksbundna handeln för 91 procent av den totala omsättningen medan e-handeln står för 9 procent.

För ytterligare information och kommentarer:

Rickard Johansson, Analytiker, HUI Research, 072-543 90 76, rickard.johansson@hui.se
Monica Bruvik, Analytiker, HUI Research, 072-525 17 53, monica.bruvik@hui.se

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. www.hui.se.

Handelsrådets övergripande syfte är att stärka handelns konkurrenskraft och skapa goda villkor för företagens medarbetare. Ett led i detta är finansiering av forskning för att långsiktigt stärka och utveckla handelsnäringen, samt öka kunskapsöverföringen och interaktionen mellan akademi och praktik. www.handelsradet.nu.

Handeln i Sverige är en unik databas med nyckeltal för detaljhandelns storlek och utveckling i Sveriges län och kommuner. Handeln i Sverige produceras årligen av HUI Research och finansieras av Handelsrådet. Materialet finns tillgängligt för kostnadsfri nedladdning på www.handelnisverige.se.