Fortsatt mycket stark tillväxt för byggmaterialhandeln

Bygg- och järnindex från branschorganisationen Byggmaterialhandlarna visar att försäljningen mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade med 11,1 procent i mars.

Byggmaterialhandeln ger fortsatta styrkebesked. Försäljningen ökade i mars med 11,1 procent mätt på jämförbara enheter och i löpande priser. Mars i år innehöll dock på grund av påskens placering två vardagar mer än mars i fjol, vilket påverkade årets försäljning positivt. Hittills i år, det vill säga 2017 års första kvartal, har försäljningen ökat med 9,4 procent avseende jämförbara enheter.

Kommentar från Byggmaterialhandlarna
- Året har verkligen inletts positivt och första kvartalet ger en försäljningstillväxt för byggmaterialhandeln med hela 9,4 procent, vilket naturligtvis är oerhört starkt och glädjande. Särskilt mot bakgrund av att vi under förra årets första kvartal hade en fin tillväxt om 7,6 procent. Vi skall då dock hålla i minnet att vi hade två försäljningsdagar mer i år på grund av att påsken låg i mars förra året, säger Ulf S. Gustafsson, VD för Byggmaterialhandlarna.

- Det är med stor tillfredsställelse jag tar del av de fina försäljningssiffrorna. Vi har sett en förskjutning från ROT till projekt, vilket visar att även byggmaterialhandeln gynnas av det jämförelsevis höga bostadsbyggandet.

- Behov finns dock av att öka rörligheten på bostadsmarknaden och där har våra politiker en viktig uppgift. Att endast fokusera på nybyggnation är inte tillräckligt, avslutar Ulf S. Gustavsson.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Ulf S. Gustafsson, VD på Byggmaterialhandlarna
E-post: ulf.gustafsson@byggjarnhandlarna.se

För statistikfrågor kontakta:
Andreas Svensson, Senior konsult på HUI Research
E-post: andreas.svensson@hui.se

Nästa publiceringstillfälle:
Försäljningsuppgifter avseende april 2017 beräknas bli publicerade den 23 maj klockan 08:00.

Fakta om Bygg- och järnindex:
HUI Research mäter månadsvis försäljningen i byggmaterialhandeln på uppdrag av branschorganisationen Byggmaterialhandlarna. Bygg- och järnindex presenteras normalt 24-27 dagar efter aktuell försäljningsmånad. Bygg- och järnindex baseras på försäljningsuppgifter från Bauhaus, Beijer Byggmaterial, Bygma, Derome, Karl Hedin, K-Rauta, Optimera, Woody Bygghandel och XL-BYGG. Företagen omsätter tillsammans cirka 41,6 miljarder årligen (inklusive moms).

Året har verkligen inletts positivt och första kvartalet ger en försäljningstillväxt för byggmaterialhandeln med hela 9,4 procent, vilket naturligtvis är oerhört starkt och glädjande. Särskilt mot bakgrund av att vi under förra årets första kvartal hade en fin tillväxt om 7,6 procent. Vi skall då dock hålla i minnet att vi hade två försäljningsdagar mer i år på grund av att påsken låg i mars förra året.
Ulf S. Gustafsson, VD för Byggmaterialhandlarna
Behov finns dock av att öka rörligheten på bostadsmarknaden och där har våra politiker en viktig uppgift. Att endast fokusera på nybyggnation är inte tillräckligt.