HUI Research skriver ned prognosen men tillväxten fortsätter

Detaljhandelsåret 2011 har inletts svagare än prognostiserat, mätt i löpande priser. Detta förklaras nästan uteslutande av uteblivna prisökningar inom dagligvaruhandeln. HUI skriver ned prognosen för detaljhandelns tillväxt 2011 till 2,5 procent, mätt i löpande priser. När det gäller prognoserna i fasta priser, lämnar HUI samtliga prognoser oförändrade.

Förutsättningarna finns för att detaljhandeln ska kunna uppvisa ännu ett år med en stark och stabil tillväxt. Svensk ekonomi är fortsatt urstark, sysselsättningen stiger och optimismen bland hushållen ligger kvar på nivåer klart över det normala. Faktorer som motverkar och inverkar negativt på detaljhandelns utveckling är osäkerheten på bostadsmarknaden samt räntehöjningarna.

Efter ett svagt 2010 bedömde HUI att 2011 skulle bli dagligvaruhandelns år. Redan efter årets inledning står det dock klart att så inte är fallet. Den svagare utvecklingen fortsätter. Förklaringarna är som tidigare att man får stå tillbaka när andra branscher återhämtar sig desto kraftigare. Förklaringen till varför HUI:s prognos för dagligvaruhandeln har slagit fel i år är lägre prisökningar än väntat. Den råvaruprisuppgång som påverkat leverantörerna kraftigt har inte fått genomslag i konsumentpriserna och medför att försäljningsuppgången i löpande priser inte blir så stark som prognostiserat. I volym är utfallet emellertid enligt prognos, så den ”svaga” utvecklingen är alltså främst ett resultat av låg prisutveckling. HUI:s prognos för helåret skrivs till 1,5 procent i löpande priser (jämfört med 4,0 procent i den senaste rapporten). Prognosen i fasta priser lämnas oförändrad på 0,5 procent, vilket innebär att svenskarna inte har köpt mindre mat än väntat under året, bara betalat mindre än väntat för den.

Prognosen för sällanköpsvaruhandeln skrivs ned från 3,5 till 3,0 procent, mätt i löpande priser. Ökningen i volym lämnas oförändrad på 4,5 procent vilket innebär att prisminskningarna blir aningen kraftigare än först prognostiserat. Sannolikt förklarar en stark svensk krona en del av detta vilket har lett till lägre inköpskostnader för detaljisterna.

Procentuell tillväxttakt i svensk ekonomi, fasta priser, utfall och prognoser.

BNP

5,7

4,9 (4,5)

2,9 (2,9)

Hushållens konsumtion

3,4

3,0 (3,5)

3,0 (3,0)

Total detaljhandel

3,3

2,5 (2,5)

Dagligvaror

0,5

0,5 (0,5)

1,5 (1,5)

Sällanköpsvaror

5,6

4,5 (4,5)

3,5 (3,5)

För en fullständig beskrivning av HUI:s konjunkturbedömning, se bifogad fil.

Kontaktpersoner: Lena Larsson 08-762 72 89 och Jessica Lindblom, 08-762 72 85