HUI Research utser Noll procent i glaset till Årets Smultron 2018

HUI Research utser för sjunde gången Årets Smultron – en produkt, en tjänst eller ett fenomen med sommarkoppling. Sommaren är en tid på året då många svenskar njuter av god mat och dryck såväl på hemmaplan som på utlandsresan. Från att det tidigare har funnits få alkoholfria alternativ ser vi idag en uppsjö av olika alkoholfria drycker. Ett stort utbud av alkoholfria drycker av god kvalitet och den fortsatt starka hälsotrenden gör att allt fler väljer bort vin och öl till sommarmaten. Årets Smultron 2018 är därför Noll procent i glaset!

Sommaren är en period på året som innehåller festligheter som studentfirande, midsommarfirande och bröllop – tillfällen där mat och dryck spelar en viktig roll. Oavsett om semestern firas på hemmaplan eller utomlands vill många både äta och dricka gott. För de som föredrar alkoholfria alternativ har det tidigare inte funnits mycket att välja på bortsett från mineralvatten, juice och olika sorters läsk. Utbudet av alkoholfritt vin och alkoholfri öl har också varit relativt begränsat.

Idag ser det helt annorlunda ut och under de senaste åren har det alkoholfria utbudet av olika drycker exploderat såväl i butiker som på restaurangernas dryckesmenyer. Läskutbudet har breddats liksom juice- och mustutbudet. Nya drycker som kombucha har tillkommit liksom diverse nya kreativa smaksättningar.

Ett exempel på ett alkoholfritt alternativ som fått ett starkt genomslag på senare tid är den alkoholfria ölen, som tagit stora marknadsandelar. Hittills i år har försäljningen av drycker i dagligvaruhandeln enligt Nielsen ökat med fem procent i Sverige samtidigt som försäljningen av alkoholfri öl ökat med hela 31 procent. Intresset för alkoholfri öl ökar inte bara i Sverige utan även i traditionellt öldrickande länder som Storbritannien. På Londons ölfestival, som i augusti förvandlar ett helt utställningsområde till världens största pub, kommer man för första gången att erbjuda alkoholfri öl. Svenska festivaler som Summerburst och Way Out West satsar sedan ett par år tillbaka på att ha helt alkoholfria barer.

Det ökade intresset för alkoholfritt avspeglas även i Systembolagets försäljning där alkoholfritt under flera år haft högst tillväxt. År 2017 backade kategorin visserligen med 1,7 procent volym men detta samtidigt som värdet ökade med 5,5 procent, vilket visar en högre premiumiseringstakt än för någon annan kategorigrupp. Enligt Systembolaget är detta en indikation på att konsumenter som vill ha lite mer exklusiva produkter gärna handlar från det alkoholfria utbudet i Systembolagets butiker.

Enligt CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaförbrukning) har svenskars alkoholkonsumtion minskat under perioden 2004-2017 och minskningen är större bland yngre åldersgrupper. Vad som ligger bakom detta är oklart men vi kan konstatera att hälsotrenden är fortsatt stark och att många strävar efter att leva hälsosamt och att må bra. Enligt en undersökning från NOVASOL från 2018 håller vi samma nivå på träningen eller tränar ännu mer under semestern. Många prioriterar alltså träning och bra kost även i semestertider.

Det finns numera böcker med recept på alkoholfria dryckesalternativ, en uppsjö av recept på samma tema på internet och dagligvaruhandeln erbjuder dessutom ett brett dryckesutbud att välja från. Nya mindre bryggerier satsar på att ta fram alkoholfri öl och de större bryggerierna investerar också inom segmentet alkoholfritt. Därför utser HUI Research Noll procent i glaset till Årets Smultron 2018.

Dryckesproducenterna har fångat upp konsumenternas förändrade beteende och tagit fram nya spännande produkter som i många fall håller en mycket hög kvalitet. Många vill av olika skäl undvika alkohol och det finns idag fullgoda alternativ för de som inte vill göra avkall på smakupplevelsen. Vi har noterat utvecklingen i dryckessegmentet med ökad försäljning och ett breddat utbud under en längre tid. Vi tror att många kommer att skåla i alkoholfritt i sommar, säger Sofia Zere, senior konsult på HUI Research.

Om Årets Smultron

HUI Research utser för sjunde gången Årets Smultron som kan vara alltifrån en produkt till en tjänst eller ett fenomen med sommarkoppling. Sedan 30 år utser vi Årets Julklapp i november varje år. Årets Smultron är besöksnäringens motsvarighet till Årets Julklapp, den har samma kriterier som Årets Julklapp, och presenteras runt midsommar varje år.

För att erhålla titeln Årets Smultron ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas:

• Årets Smultron skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse

• Årets Smultron skall representera den tid vi lever i

• Årets Smultron skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter

Tidigare Årets Smultron

2017 blev Grönt på grillen Årets Smultron eftersom vegotrenden växte så det knakade, tidningarna svämmade över av gröna tips och allt fler upptäckte att man kunde bredda utbudet på grillen.

2016 blev Takterrassen Årets Smultron eftersom intresset för takterrasser exploderade och allt fler hotell, restauranger och varuhus inredde sina tak så att människor kan träffas, äta en bit och umgås.

2015 blev Urban odling Årets Smultron, därför att ett ökat miljömedvetande, ett fortsatt starkt hälsotänk och ett växande matintresse tar sig uttryck i att allt fler odlar något ätbart.

2014 blev Festivalpasset Årets Smultron, därför att musikens digitalisering ökat intresset för livemusik i alla generationer och fått festivalerna att göra come-back.

2013 blev Matresan Årets Smultron därför att intresset för mat, med populära teveprogram och kokböcker, var mycket stort och för att restaurangomsättningen ökade.

2012 - premiäråret - blev Glamping Årets Smultron, därför att ett slags glamorös camping i stora möblerade tält, bekväma stugor och husbilar hade ökat i popularitet.

Frågor om Årets Smultron

Sofia Zere, Senior konsult HUI Research AB: 070-698 72 91, sofia.zere@hui.se

www.hui.se/arets-smultron

Pressbilder finns på http://www.hui.se/om-oss/press/bildbank

Dryckesproducenterna har fångat upp konsumenternas förändrade beteende och tagit fram nya spännande produkter som i många fall håller en mycket hög kvalitet. Många vill av olika skäl undvika alkohol och det finns idag fullgoda alternativ för de som inte vill göra avkall på smakupplevelsen. Vi har noterat utvecklingen i dryckessegmentet med ökad försäljning och ett breddat utbud under en längre tid. Vi tror att många kommer att skåla i alkoholfritt i sommar.
Sofia Zere, senior konsult på HUI Research