HUI Research utser Takterrassen till Årets Smultron 2016

HUI Research utser för femte gången Årets Smultron - en produkt, en tjänst eller ett fenomen med sommarkoppling. Urbaniseringens medförda trångboddhet gör restaurangen eller caféet till ett externt vardagsrum. När vi nu längtar efter sommar och uteliv är uteserveringar populära oaser för stadsborna. Serveringar högt upp på ett tak lockar extra mycket och vi ser i år många nytillskott. Årets Smultron 2016 är Takterrassen.

HUI Research utser för femte gången Årets Smultron som kan vara alltifrån en produkt till en tjänst eller ett fenomen med sommarkoppling. Sedan 28 år utser HUI Research Årets Julklapp i november varje år. Årets Smultron är besöksnäringens motsvarighet till Årets Julklapp, den har samma kriterier som Årets Julklapp och presenteras före midsommar varje år.

För att erhålla titeln Årets Smultron ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas:

o    Årets Smultron skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse.
o    Årets Smultron skall representera den tid vi lever i.
o    Årets Smultron skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.

Urbaniseringen innebär att många människor idag bor på mindre yta i storstadsregionerna. Det gör att restauranger, caféer och barer alltmer används som ett externt vardagsrum där man träffas, äter en bit och umgås. När nu den efterlängtade sommaren nalkas vill vi spendera så mycket tid som möjligt utomhus. För stadsbor blir därför uteserveringen en viktig oas, där sitter man så snart vädret tillåter. I Sverige får uteserveringar öppna tidigast 1 april. Dessa begränsningar gäller dock inte takterrasser, även om många ändå väntar med att öppna till april eller maj på grund av vädret.

Restauranger och barer högt upp på ett tak upplever vi som extra mysigt. Utsikten lockar likväl som känslan av att komma bort från sten och betong för en stund. I år tycks intresset för takterrasser ha exploderat. Framförallt landets storstäder har plockat upp trenden och vi ser flera nytillskott, allt fler hotell, restauranger och varuhus inreder sina tak.

- I sommarstadens uteliv är takterrassen hetare än någonsin, säger Lena Larsson, VD på HUI Research. Inspirationen kommer ofta från New Yorks ”rooftops” som sedan länge attraherar både New Yorkers och turister. Kanske får vi även i Sverige se guidade ”rooftop bar tours”?

Tidigare Årets Smultron

2015 blev Urban odling Årets Smultron, därför att ett ökat miljömedvetande, ett fortsatt starkt hälsotänk och ett växande matintresse tar sig uttryck i att allt fler odlar något ätbart.

2014 blev Festivalpasset Årets Smultron, därför att musikens digitalisering ökat intresset för livemusik i alla generationer och fått festivalerna att göra come-back.

2013 blev Matresan Årets Smultron därför att intresset för mat, med populära teveprogram och kokböcker, var mycket stort och för att restaurangomsättningen ökade.

2012 - premiäråret - blev Glamping Årets Smultron, därför att ett slags glamorös camping i stora möblerade tält, bekväma stugor och husbilar hade ökat i popularitet.

Martin Karlsson, Senior konsult HUI Research AB: 031-759 50 02, martin.karlsson@hui.se
Lena Larsson, VD HUI Research AB: 08-762 72 89, lena.larsson@hui.se

www.hui.se/arets-smultron

Pressbilder finns på http://www.hui.se/om-oss/press/bildbank

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. HUI Research AB har kontor i Stockholm och Göteborg. www.hui.se.

I sommarstadens uteliv är takterrassen hetare än någonsin. Inspirationen kommer ofta från New Yorks ”rooftops” som sedan länge attraherar både New Yorkers och turister. Kanske får vi även i Sverige se guidade ”rooftop bar tours”?
Lena Larsson, VD på HUI Research