IKEA viktig för den regionala utvecklingen

Idag öppnar IKEA ett nytt varuhus i Borlänge. I ett pågående forskningsprojekt visar HUI Research att en sådan IKEA-etablering ökar omsättningen inom sällanköpsvaruhandeln i kommunen med omkring 20% och antalet anställda med 17%. Detta innebär att det nya IKEA-varuhuset i Borlänge kommer att öka den årliga omsättningen inom sällanköpsvaruhandeln i kommunen med cirka 416 miljoner kronor och antalet anställda med 157 personer. Effekterna av IKEA-etableringen på omsättningen och antalet anställda inom sällanköpsvaruhandeln i de närliggande kommunerna är små.

HUI Research har i en ny vetenskaplig rapport finansierad av Handelns Utvecklingsråd undersökt hur omsättningen och antalet anställda inom sällanköpsvaruhandeln i regionen påverkas av en IKEA-etablering. En matchningsmetod används för att jämföra utfallet av IKEA-etableringen med liknande kommuner där IKEA inte har etablerats under den studerade tidsperioden. Resultaten i rapporten visar att IKEA är viktigt för den regionala utvecklingen.

Resultaten tyder på att omsättningen i sällanköpsvaruhandeln i kommunen ökar med omkring 20% till följd av IKEA-etableringen. Merparten av den ökningen utgörs av ett inflöde av köpkraft till kommunen. Antalet anställda inom sällanköpshandeln ökar med cirka 17%, vilket visar att en ny IKEA-etablering även är viktig för den kommunala sysselsättningsutvecklingen.

”Våra resultat visar att IKEA är en riktig dragare och mycket betydelsefull för den regionala utvecklingen”, säger Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi vid HUI Research.

Inga stora negativa effekter kan uppmätas i de angränsande kommunerna till IKEA-etableringen. Omsättningen i sällanköpsvaruhandeln minskar i genomsnitt med 2% i de angränsande kommunerna, medan antalet anställda inom sällanköpsvaruhandeln i de angränsande kommunerna inte påverkas av en IKEA-etablering.

För mer information vänligen kontakta:

Sven-Olov Daunfeldt, Professor i nationalekonomi, HUI Research och Högskolan Dalarna Tnr: 08-762 72 84; E-mail: sven-olov.daunfeldt@hui.se

Niklas Rudholm, Forskningschef och professor i nationalekonomi, HUI Research och Högskolan Dalarna Tnr: 08-762 72 98; E-mail: nru@du.se

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. HUI Research AB har kontor i Stockholm och Göteborg. www.hui.se.

Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi vid HUI Research