Kommersiell design ökar i betydelse

Kommersiell design viktigare i kampen om kunderna

Handelns utredningsinstitut, HUI har i en ny undersökning tagit temperaturen på den svenska designbranschen och den kommersiella designens betydelse för företag. Det visar sig att designen har blivit mycket viktigare för stora företag idag. Hela 83 procent av de svarande uppger att designen är både en strategisk och prioriterad fråga i verksamheten och i en klar majoritet (84 %) av företagen sitter den person som bär huvudansvaret för den kommersiella designen i ledningen för företaget.

Med kommersiell design åsyftas design som bygger varumärket och/eller ökar försäljningen på kort och lång sikt. Det handlar om strategisk och praktisk implementering av design som exempelvis förpackningsdesign, varumärkesstrategi med design i fokus eller ett nytt grafiskt designprogram för logotyp, produkt, webb och butiksmiljö.

Enligt HUI:s undersökning kommer den kommersiella designen att bli ett viktigare instrument för företag i framtiden. Hela 65 procent av företagen tror att betydelsen av den kommersiella designen kommer att öka, 23 procent att den kommer att ha samma betydelse som tidigare medan ingen tror att vikten av den kommer att minska framöver.

Detta synliggörs också i hur stora resurser företagen lägger på den kommersiella designen. Dryga hälften av företagen lägger mer pengar på att designmässigt utveckla sitt varumärke och sina produkter idag än för tre år sedan medan endast 3 procent satsar mindre nu än tidigare.

– Resultaten visar att designfrågorna hamnat högre upp på företagens agendor. Den kommersiella designen har blivit ett viktigare konkurrensmedel både i butikshyllorna och i konsumenternas medvetande, säger Lena Larsson, VD på HUI.

På frågan om varför företag satsar på kommersiell design är anledningarna flera. De flesta, 37 procent menar att designen bygger varumärket, 25 procent att den positionerar dem från konkurrenterna och 24 procent att den ökar försäljningen.

Kommersiell design mer kostnadseffektivt än reklam

Närmare 40 procent av företagen anser att satsningar på varumärket och designen av företagets produkter och tjänster är mer kostnadseffektivt än andra marknadsåtgärder. Det betyder att man får mer för pengarna vid en designförändring än t ex genom reklamkampanjer, telemarketing, PR och events. Detta till trots väljer många företag fortfarande att lägga resurserna på reklam. På frågan om vad man prioriterar främst, svarar de flesta just reklam framför andra säljfrämjande aktiviteter.

- Designbyråerna idag går att jämföra med t ex webbyråerna för 10 år sedan. Företagen har börjat inse vikten av en genomarbetad och konsekvent design både av företaget och dess produkter och tjänster. Alltfler förstår att man måste jobba aktivt med detta för att inte halka efter gentemot konkurrenterna, säger Johan Forsberg, tf VD på Identity Works.

I undersökningen har HUI även tittat närmare på vilka som arbetat aktivt med designfrågor och vad detta resulterat i. Dryga hälften (55%) av företagen uppgav att man genomfört en större förändring avseende den kommersiella designen under det senaste året. De tydligaste resultaten var ett ökat värde på varumärket, en tydligare positioneringen gentemot konkurrenterna, mer försäljning och ökad intern stolthet och engagemang.

Vidare, uppgav var fjärde företag att de kommer att satsa ännu mer på den kommersiella designen under de närmsta tre åren. En glädjande siffra för alla Sveriges designbyråer men även en utmaning att ta sig an. Det är nämligen närmare hälften av alla företag som tar hand om designen inhouse, medan 33 procent anlitar externa konsulter eller byråer för detta.

- Betyget på branschens byråer hamnar rätt högt, 4,9 av 7 möjliga. Det är dock bara 1 procent som har gett byråerna en 7a vilket innebär att de anser att de håller mycket hög klass, säger Lena Larsson vidare.

Fler intressanta resultat:

- 71 procent av företagen tror att den som inte arbetar aktivt med kommersiell design vad gäller produkter och varumärket kommer att halka efter gentemot konkurrenterna.
- 64 procent instämmer i påståendet att "pris, innehåll och distribution är väldigt lika vad gäller företag i vår bransch, det är den kommersiella designen som särskiljer oss och som vi kan konkurrera med." - 54 procent tror att för många förändringar i den kommersiella designen är förvirrande för kunden.
- 19 procent tycker att kommersiell design mest är fluff på ytan och att det är produktens kvalitet som är avgörande.

Om undersökningen Undersökningen genomfördes under juni 2009 och är besvarad av 95 personer med ledande positioner i företag, till exempel VD:ar och marknadschefer. Företagen var de största reklamköparna under 2008. Undersökningen var webbaserad där personerna erhöll en länk per email.

För mer information Lena Larsson, VD Handelns Utredningsinstitut Tel: 08 – 762 72 89 E-post: lena.larsson@hui.se

Johan Forsberg, tf VD Identity Works Tel: 0708 – 62 67 31 E-post: johan@identityworks.se