Måttlig tillväxt för detaljhandeln i Västmanlands län under 2017

• Detaljhandeln i Västmanlands län omsatte 17,8 miljarder kronor under år 2017. Jämfört med år 2016 ökade omsättningen med 1 procent.
  • Störst omsättning i detaljhandeln i Västmanlands län år 2017 hade Västerås med 12,5 miljarder kronor och Köping med cirka 1,5 miljarder kronor.
  • Starkast utveckling i detaljhandeln i Västmanlands län år 2016/2017 hade Surahammar med en tillväxt om 3 procent.
  • I Västerås skedde nyetableringar i form av Blomsterlandet och Dollarstore på Stenby Handelsplats under hösten 2017. Intersport valde att stänga sin butik i gallerian Punkt i centrala Västerås under vintern 2017, och under maj 2018 stängde H&M Home på Hälla Shopping. Under sommaren 2018 stängde även Kicks på Hälla. På Erikslund handelsplats har förändringar skett under året. Stormarknaden Eko och Bigbox outlet öppnade under våren 2017. Bigbox stängde dock efter två månader. I mars 2018 öppnade Åhléns Outlet på området.
  • I Ekbacksrondellen i Arboga öppnade Jysk en ny butik i november 2017. Tidigare under året, i mars 2017, öppnade godisbutiken Kandyz på Kranbyggargatan.
  • Hemutrustningsbranschen i Sala utvecklades under året då Jem & Fix öppnade i Beijers tidigare lokaler under våren 2017. I maj 2017 öppnade även Byggmax en ny butik i Sala.
  • Framöver utvecklas handeln i Västmanlands län ytterligare då Lidl öppnar på Erikslund vid årsskiftet 2018/2019. Under året öppnar även Sibylla i Västerås. Under hösten 2018 stängs Coop Extra i Hallstahammar.

Den fysiska detaljhandeln i Sverige omsatte 662 miljarder kronor år 2017, vilket innebar en ökning med 1 procent jämfört med år 2016. I dagsläget står den butiksbundna handeln för 91 procent av den totala omsättningen medan e-handeln står för 9 procent.

För ytterligare information och kommentarer:

Rickard Johansson, Analytiker, HUI Research, 072-543 90 76, rickard.johansson@hui.se
Monica Bruvik, Analytiker, HUI Research, 072-525 17 53, monica.bruvik@hui.se

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. www.hui.se.

Handelsrådets övergripande syfte är att stärka handelns konkurrenskraft och skapa goda villkor för företagens medarbetare. Ett led i detta är finansiering av forskning för att långsiktigt stärka och utveckla handelsnäringen, samt öka kunskapsöverföringen och interaktionen mellan akademi och praktik. www.handelsradet.nu.

Handeln i Sverige är en unik databas med nyckeltal för detaljhandelns storlek och utveckling i Sveriges län och kommuner. Handeln i Sverige produceras årligen av HUI Research och finansieras av Handelsrådet. Materialet finns tillgängligt för kostnadsfri nedladdning på www.handelnisverige.se.