Mobila presentkort slår igenom i årets julhandel

MOBILA PRESENTKORT SLÅR IGENOM I ÅRETS JULHANDEL Mobila presentkort förväntas öka i årets julhandel. Det visar den undersökning av Servicehandeln som HUI har genomfört på uppdrag av Kuponginlösen. - Vi har bara sett början på den trend som öppnar upp mot nya digitala kanaler för presentkort och erbjudanden. Den undersökningen vi har låtit HUI genomföra visar att de mobila presentkorten slår igenom på allvar i årets julhandel, säger Pontus Ellefsson VD på Kuponginlösen. Mobila presentkort är en nyhet, som på senare år har introducerats i handeln. Det är ett presentkort eller ett erbjudande, som mottagaren får i form av ett sms i mobiltelefonen, och som kan lösas in genom att det visas upp i butiken. Den undersökning som Kuponginlösen har låtit HUI göra visar att svenska servicehandlare tror på en ökning för mobila presentkort i årets julhandel.

Var fjärde handlare, eller 26 procent uppger att de tror att de mobila presentkorten kommer att konsumeras i minst lika stor utsträckning i årets julhandel som föregående år. Mer än var tionde, 13 procent, uppger att de förväntar sig en ökning av de mobila presentkorten i årets julhandel. Bara tre procent förväntar sig att de mobila presentkorten minskar i betydelse i årets julhandel. Att fenomenet fortfarande är nytt understryks av att en stor grupp av handlare, hela 70 procent, uppger att de fortfarande inte kan hantera mobila presentkort.

- Mobila presentkort är en perfekt julhälsning till kunder, samarbetspartners och personal inom alla branscher, säger Marika Edberg, marknadschef på Kuponginlösen.

Om undersökningen Undersökningen genomfördes av HUI på uppdrag av Kuponginlösen under oktober månad år 2010. Resultatet bygger på uppgifter från 16 servicehandelskedjor samt ett urval om 1 000 servicehandlare.

Om Kuponginlösen Omsättning: 165 mkr (2009) Antal anställda: 46 Bolaget etablerades: 1969 Ägare: Helägt dotterbolag till Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF

För mer information Kontakta VD Pontus Ellefsson 08-588 340 04, pontus.ellefsson@kuponginlosen.se för frågor om mobila presentkort. För frågor om undersökningen kontakta Emma Hernell 08-762 72 95 emma.hernell@hui.se.