Ny konjunkturrapport från HUI

Pressmeddelande: HUI:s konjunkturbedömning, 20100910

Stark svensk ekonomi men inget riktigt lyft för detaljhandeln

Samtidigt som den svenska ekonomin tycks återhämta sig allt snabbare är signalen från detaljhandelsförsäljningen mer försiktig. Förväntningen på årets andra halvår är att utfallet kommer att bli svagare än under det första. Utvecklingen är stark med tanke på att vi har genomlidit en omfattande lågkonjunktur/recession men ändå inte riktigt tillfredsställande mot bakgrund av en snabbt stigande temperatur i ekonomin i stort samt hushåll med en rekordhög framtidstro.

Att försäljningsutvecklingen resterande del av året väntas bli svagare förklaras framförallt av tre faktorer. För det första är jämförelsetalen starka. För det andra har Riksbanken nu genomfört två höjningar av styrräntan och planerar att fortsätta höja den under årets resterande räntemöten. Även om räntan fortfarande är låg innebär varje höjning att köpkraft omfördelas från detaljhandeln till räntebetalningar. För det tredje tycks inte sparandet minska. Nyckeln till en stabil konsumtionsökning är att hushållen drar ner på det höga sparandet, något som skulle kompensera för en stigande ränta. Emellertid planerar hushållen, enligt Konjunkturinstitutets mätningar, att öka sitt sparande.
HUI genomför inga förändringar i försäljningsprognosen för detaljhandeln som bedöms stiga med 3,0 procent i löpande priser och 2,0 procent i fasta priser. Tillväxten mätt i löpande priser bedöms också blir 3,0 procent för både sällanköpsvaruhandeln och dagligvaruhandeln under 2010. Prognosen för 2011 skrivs upp med en halv procentenhet, tack vare en ljusare situation för hushållens konsumtion vars prognos också skrivs upp med en halv procentenhet.

Svensk ekonomi i stort återhämtas fort, ledd av en stark tillväxt i exportindustrin och att företagen återigen vågar investera. I likhet med andra prognosmakare justerar HUI upp prognosen för BNP-tillväxten för innevarande år. HUI skriver upp prognosen med 1 procentenhet till 4,1 procent. Förklaringen ligger bland annat i att omvärldens efterfrågan stigit och gett svensk export en skjuts.

I tabellen nedan visas HUI:s prognoser i fasta priser. Prognoserna från HUI:s juniprognos visas inom parentes.

Procentuell tillväxttakt i svensk ekonomi, fasta priser, utfall och prognoser.

För en fullständig beskrivning av HUI:s konjunkturbedömning, se bifogad rapport. , Kontaktpersoner: Jonas Arnberg, 08-762 72 90 och Jessica Lindblom, 08-762 72 85