Nyetableringar gav uppsving för handeln i Gotlands län under 2017

• Detaljhandeln i Gotlands län omsatte 4,1 miljarder kronor under år 2017. Jämfört med år 2016 ökade omsättningen med 2 procent.
  • Detaljhandeln i Gotlands län ökade med 83 miljoner kronor mellan år 2016 och 2017.
  • Den andra fasen av utbyggnaden av handelsplatsen Stenhuggaren i Visby stod klar till hösten 2017, då Jysk, Jula och Elgiganten slog upp dörrarna. Även handelsplatsen Flexhuset öppnade under perioden. I oktober 2017 öppnade de första butikerna i form av EM Möbler och Elon/Euronics.
  • Centrala Visby fick nyetableringar i form av Flying Tiger Copenhagen som öppnade under sommaren 2017 och Ur & Penn som öppnade i Visby Galleria i början av 2018. Tempo Bingeby nyöppnade under början av 2018 efter att ha varit stängd en tid. I Visby stängde JC på Adelsgatan under mars 2017. Likaså stängde familjeföretaget Szilasi Keramik under vintern 2017, efter mer än 50 års verksamhet.
  • I Klintehamn stängde livsmedelsbutiken Ica Nära under hösten 2017.
  • Under det närmaste året kommer handeln i Gotlands län att utvecklas ytterligare. Lidl öppnar i Bilvalets lokaler på Skarphällsgatan under 2018.

Den fysiska detaljhandeln i Sverige omsatte 662 miljarder kronor år 2017, vilket innebar en ökning med 1 procent jämfört med år 2016. I dagsläget står den butiksbundna handeln för 91 procent av den totala omsättningen medan e-handeln står för 9 procent.

För ytterligare information och kommentarer:
Rickard Johansson, Analytiker, HUI Research, 072-543 90 76, rickard.johansson@hui.se
Monica Bruvik, Analytiker, HUI Research, 072-525 17 53, monica.bruvik@hui.se

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. www.hui.se.
Handelsrådets övergripande syfte är att stärka handelns konkurrenskraft och skapa goda villkor för företagens medarbetare. Ett led i detta är finansiering av forskning för att långsiktigt stärka och utveckla handelsnäringen, samt öka kunskapsöverföringen och interaktionen mellan akademi och praktik. www.handelsradet.nu.

Handeln i Sverige är en unik databas med nyckeltal för detaljhandelns storlek och utveckling i Sveriges län och kommuner. Handeln i Sverige produceras årligen av HUI Research och finansieras av Handelsrådet. Materialet finns tillgängligt för kostnadsfri nedladdning på www.handelnisverige.se.