Restaurangerna är vinnare

HUI Research har gjort en undersökning om svenskars konsumtionsplaner för de kommande fyra månaderna. Undersökningen visar att det fortfarande råder viss försiktighet bland hushållen, men att tongångarna är något mindre negativa än tidigare. Det finns också en del ljusglimtar. Restaurangbesök står högt på konsumenternas agenda. Kläder är ett annat område som prioriteras framöver liksom intresset för ekologiska produkter. Och i takt med att sommarsemestern närmar sig blir intresset för resor större.

HUI Researchs undersökning om hushållens konsumtionsplaner över sommaren visar att, trots att hushållen fortfarande är försiktiga, några områden kommer att prioriteras.

Klädhandeln har haft det trögt en tid och den långa och kyliga vårvintern har lagt sordin över handeln. Detta verkar dock ha skapat ett uppdämt behov av att vilja köpa kläder och en ljusning kan skönjas. Intresset för livsmedel och framför allt ekologiska produkter fortsätter att växa, troligen förstärkt av den livsmedelsskandal som grasserat under vårvintern. Detta marknadssegment visar sig fortsatt motståndskraftigt mot lågkonjunkturen.

Sommarsemestern närmar sig också så smått och tongångarna är mer positiva i år än inför sommaren 2012. Det är framför allt resor inom Sverige och till Europa som kommer att prioriteras. Det ostadiga vädret förra sommaren i kombination med den långa och kalla vintern gör svenskens längtan efter sol och värme stark. Den starka svenska kronan gör att svensken för närvarande får valuta för pengarna i euroområdet.

Restaurangbesök är en annan konsumtionskategori som står sig stark. Och nu stundar dessutom den tid på året då uteserveringarna öppnar vilket gör restauranger och caféer till naturliga och trevliga mötespunkter för många människor. Konsumenterna säger att man kommer att prioritera restaurangbesök framöver.

- Efter ett starkt restaurangår 2012 fortsätter konsumenterna att prioritera konsumtion på caféer och restauranger, en vinnarkategori även framöver, säger Martin Karlsson, Senior konsult på HUI Research.

Under vecka 16 frågade HUI Research 1027 svenskar hur de tror att de kommer att konsumera olika former av varor och tjänster under perioden maj-augusti 2013.

Martin Karlsson, Senior konsult HUI Research AB: 031-759 50 02, martin.karlsson@hui.se
Pressbilder finns på http://www.hui.se/om-oss/press/bildbank
HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. HUI Research AB har kontor i Stockholm och Göteborg. www.hui.se.