Så handlar vi i påsk

Försäljningen under påskveckan För att kunna ge en bättre och mer detaljerad bild av hur hushållen handlar i påsktider presenteras försäljningsinformation om påskhandeln nedan. Försäljningsstatistiken för dagligvaruhandeln är hämtad från den så kallade Kalenderkorrigeringsgruppen, där HUI, SCB och de stora dagligvarukedjorna ingår. Försäljningen i samband med påsk, Kristi himmelsfärd, pingst och allhelgonahelgen visas i tabellen nedan. Tabellen visar hur försäljningen per dag och per vecka förhåller sig till en snittvecka. Försäljningen under en snittvecka framgår av den översta raden.

Försäljning i samband med några helger (%).
Må Ti On To Fr Lö Sö Index* Milj.kr** Genomsnittsvecka 13 13 13 16 20 15 10 100 5090 Veckan före påsk 13 12 13 16 23 16 10 103 5240 Påskveckan 13 17 24 36 10 14 6 120 6100 Veckan efter påsk 9 13 12 15 21 15 10 95 4830 Kristi himmelsfärdsveckan 12 16 18 8 21 15 10 100 5090 Pingstveckan 12 13 14 18 23 17 8 105 5340 Allhelgonaveckan 13 13 15 20 28 12 9 110 5590 Källa: SCB/Kalenderkorrigeringsgruppen * Skall tolkas som ett index för hela veckan i förhållande till en genomsnittsvecka.
** Prognos för 2009 baserad på att dagligvaruhandeln växer med 3,0 procent i löpande priser 2009 jämfört med 2008. Notera att prognoser för enskilda veckor är osäkra så de redovisade försäljningssiffrorna skall tolkas med försiktighet. Notera även att försäljningssiffrorna för enskilda dagar skall delas med veckoindexet om man vill få den enskilda dagens betydelse i respektive vecka. Exempelvis utgör skärtorsdagen 30 procent av påskveckan (=36/120).

För dagligvaruhandeln är, som synes, påskhelgen en viktig helg. Dagligvaruförsäljningen ökar redan veckan före påsk. Försäljningen ligger då i genomsnitt tre procent över snittveckans. Under påskveckan kommer en kraftig uppgång och försäljningen är hela 20 procent högre än under en genomsnittsvecka. Skärtorsdagen är en extrem dag med hela 30 procent av påskveckans försäljning, vilket gör skärtorsdagen till en av årets viktigaste dagar för dagligvaruhandeln. Under långfredagen är det många butiker som är stängda och försäljningen är betydligt lägre. Veckan efter påsk minskar försäljningen rejält och ligger cirka fem procent under försäljningen en snittvecka. Nedgången efter

påsk är betydligt mindre än försäljningsuppgången före, så påskhelgen är i sin helhet en mycket viktig helg för dagligvaruhandeln.

Prognos för påskhandeln I tabellen har även en försäljningsprognos för 2009 gjorts. Prognosen baseras på HUI:s prognos för dagligvaruhandelns helårsförsäljning. Enligt denna prognos kommer dagligvaruhandeln att öka med 3 procent under 2009. Om denna prognos stämmer kommer dagligvaruhandeln att omsätta ungefär 6 miljarder kronor under påskveckan.

Efter påsk minskar dagligvaruhandeln, men våren är fylld av helger och ganska snart kommer andra betydelsefulla sådana, nämligen Kristi himmelsfärdshelgen och pingst. Försäljningen under Kristi himmelsfärdsveckan är relativt normal. Pingstveckan ligger cirka fem procent över en snittvecka.

Systembolagets försäljning Systembolaget är också en aktör som tillhör dagligvaruhandeln och för vilken helgerna är av stor betydelse. Som framgår av diagrammet infaller de viktigaste försäljningsdagarna i samband med midsommar, nyår, jul och påsk. På skärtorsdagen i fjol hade Systembolaget cirka 830 000 besökare.

Antal besökare på Systembolaget i samband med några olika helger 2008 Källa: Systembolaget

Kontakt: Lena Larsson Jessica Lindblom 08-762 72 89 08-762 72 85 lena.larsson@hui.se jessica.lindblom@hui.se