Superstores växer i detaljhandeln

HUI Researchs årliga publikation Branschfakta summerar detaljhandelsåret 2013. De största butikerna tar tillbaka stafettpinnen i detaljhandeln. Utvecklingen mot större butiker är starkast i branscherna sport respektive elektronik. I dessa två branscher har andelen butiker med en omsättning över 50 miljoner kronor ökat med hela 8,9 respektive 5,9 procentenheter mellan åren 2011 och 2013.

Trots att vi handlar mer på nätet i dag än någonsin tidigare satsar detaljisterna på större butikskoncept. Den förväntade utvecklingen mot att kedjor konverterar butiker till showrooms har ännu inte påbörjats. I åtta av nio branscher växte andelen butiker med en omsättning över 50 miljoner kronor mellan åren 2011 och 2013. Det visar HUI Researchs årliga publikation Branschfakta. Trenden är starkast i branscherna sport respektive elektronik. Andelen butiker med en omsättning över 50 miljoner har i dessa två branscher ökat med hela 8,9 respektive 5,9 procentenheter mellan åren 2011 och 2013. Den starka utvecklingen mot större butiker i de två branscherna kan förklaras av en hårdnande konkurrens samt av utländska affärskedjors inträde, som lett till ett ökat effektiviseringsbehov hos detaljisterna.

– De stora kedjorna verkar ha lagt i en högre växel. Det är nya tuffare tider i retailvärlden och det krävs betydligt mer av kedjorna idag för att överleva på marknaden. Prispress, hårdare konkurrens och tuffa ekonomiska tider har gjort att de stora företagen vunnit mark, eftersom de har kunnat effektivisera och dra nytta av stordriftsfördelar, säger Andreas Svensson, analytiker på HUI Research.

Butiksstorlekars andel av marknaden, total detaljhandel

För kommentarer, kontakta Andreas Svensson: 08-762 72 85, andreas.svensson@hui.se

Om Branschfakta

Branschfakta innehåller uppgifter om omsättning, försäljningsutveckling, konkurser, företagsstruktur, lönsamhet och de största branschaktörerna för nio olika branscher i detaljhandeln. Branschfakta har publicerats varje år sedan 1987 och är ett utmärkt material att utgå från vid analyser av den svenska detaljhandeln. Mer information om rapporten Branschfakta finns på HUI Researchs hemsida www.hui.se. För beställning av Branschfakta maila info@hui.se.

Andreas Svensson, analytiker på HUI Research