SVENSK BESÖKSNÄRING FÅR BÄTTRE KOLL PÅ RESVANOR

Swedish Tourism Survey är en ny undersökning som genomförs av HUI Research och som löpande mäter svenskars resvanor. Med hela 50 000 webbintervjuer som grund bidrar Swedish Tourism Survey till att svensk besöksnäring får bättre beslutsunderlag. Resultat från första kvartalet 2012 visar exempelvis att de svenskar som reste utomlands med övernattning i snitt konsumerade mer än fem gånger så mycket som de som reste inom Sverige.

Alla näringar har behov av bra statistik för att kunna göra analyser och ta fram kvalificerade beslutsunderlag. Med den nya löpande resvaneundersökningen Swedish Tourism Survey förstärker HUI Research turiststatistiken och bidrar till utvecklingen av svensk besöksnäring.

-         Det vanligaste samtalsämnet så här års är vad man ska göra på sommarsemestern. Att resa är en spännande upplevelse som engagerar de flesta. Genom Swedish Tourism Survey kommer vi att följa hur resandet utvecklas, vilka destinationer som är populärast, hur olika grupper reser och inte minst hur mycket pengar som spenderas på resor, säger Sofia Zere, Konsultchef Turism på HUI Research och ansvarig för undersökningen.

Några intressanta smakprov från undersökningen (jan-mar 2012):

• Spanien var det främsta resmålet för utlandsresan, följt av Thailand, Finland, Norge och Tyskland.
  • Stockholms län var det mest välbesökta länet när svenskar semestrar på hemmaplan, sedan kom Dalarnas, Västra Götalands, Jämtlands och Skånes län. Till Dalarna och Jämtland reste svenskarna för att åka skidor och till övriga län i första hand för att besöka släkt och vänner.
  • De svenskar som reste utomlands med övernattning konsumerade för i snitt 12 000 kronor per person och resa mot 2 200 kronor för de som reste inom Sverige, dvs mer än fem gånger så mycket.
  • Svenskar som reste utomlands med övernattning konsumerade i snitt 8 gånger så mycket som de som reste utomlands över dagen (12 000 kronor per person och resa jämfört med 1 500 kronor).
  • Nästan dubbelt så många resor gick till snö och vinter som till sol och värme. Familjer med barn reste i större utsträckning till svenska fjällen eller Alperna medan personer utan barn valde sol och värme.

Sofia Zere, Konsultchef Turism HUI Research AB: 031-759 50 08, sofia.zere@hui.se

Handel och turism är två näringar som knyts allt närmare varandra. Med det som bakgrund gick Handelns Utredningsinstitut (HUI) och Turismens Utredningsinstitut (TUI) 2010 samman under namnet HUI Research AB. Företaget erbjuder en kompetensbredd som kommer hela besöksnäringen till gagn på ett sätt som är helt unikt i Sverige. HUI Research AB bedriver både konsult- och forskningsverksamhet med kontor i Stockholm och Göteborg. www.hui.se.