SVENSKAR HOPPAS PÅ ÖKAD TURISM

Svenskar välkomnar fler turister och anser att Sverige är ett attraktivt besöksmål för utländska turister. En undersökning från HUI Research visar att hela 89 procent av svenskarna välkomnar turister till den egna regionen/orten och att 80 procent hoppas att turismen till den egna regionen/orten kommer att öka framöver.

Svenskar är stolta över Sverige och den egna hemorten som de anser är attraktiv för turister. Fyra av fem svenskar hoppas på ökad turism till den egna regionen/orten och nästan lika många vill bidra till att ge turisterna ett bra bemötande på plats. Personer från 35 år och uppåt ser den egna regionen som mer attraktiv än yngre och är generellt mer positiva till ökad turism.

Svenskarna är goda ambassadörer för sin region och drygt två tredjedelar rekommenderar vänner och bekanta att besöka den egna regionen som turister. Bland de tre storstadsregionerna sticker malmöborna ut som allra mest välkomnande. Stockholmarna är visserligen de som tycker att Sverige och den egna regionen är mest attraktiv men är samtidigt lite mer avvaktande till ökad turism till den egna regionen jämfört med svenskar i de övriga två storstadsregionerna.

-         När det gäller resor lyssnar vi gärna på rekommendationer från släkt och vänner och det är givetvis viktigt för en region eller ett land att ha goda ambassadörer. Att så många som 71 procent av svenskarna tycker att deras egen region har något att erbjuda turister är positivt för svenska destinationer, säger Sofia Zere, Konsultchef Turism på HUI Research.

Under vecka 25 frågade HUI Research 1027 svenskar om deras inställning till turism.

Sofia Zere, Konsultchef Turism HUI Research AB: 031-759 50 08, sofia.zere@hui.se

Handel och turism är två näringar som knyts allt närmare varandra. Med det som bakgrund gick Handelns Utredningsinstitut (HUI) och Turismens Utredningsinstitut (TUI) 2010 samman under namnet HUI Research AB. Företaget erbjuder en kompetensbredd som kommer hela besöksnäringen till gagn på ett sätt som är helt unikt i Sverige. HUI Research AB bedriver både konsult- och forskningsverksamhet med kontor i Stockholm och Göteborg. www.hui.se.