Svensken prioriterar sommarens semester

Trots den rådande konjunkturen fortsätter svenskar att resa. En undersökning från HUI Research om svenskars konsumtionsplaner visar att fyra av fem svenskar kommer att spendera lika mycket eller mer på semesterresor i Sverige denna sommar som förra året. Även europaresor fortsätter att locka tre av fyra svenskar.

-         Den ekonomiska osäkerheten med vikande börskurser verkar inte påverka den svenske konsumenten när det kommer till sommarsemestern och särskilt inte sverigesemestern, säger Lena Larsson, VD på HUI Research.

Av de 25 procent som uppger att de kommer att spendera mindre på europaresor finns framförallt de yngsta och de äldsta resenärerna. Gruppen däremellan, där många barnfamiljer återfinns, planerar däremot att spendera lika mycket på semesterresor i Europa som 2011. Även storstadssemester utanför Sverige fortsätter att attrahera den här gruppen.

De som har stora delar av sina besparingar på börsen har fått se värdet minska medan de som har lån fortfarande gynnas av den låga räntan. De låga räntenivåerna spås ligga kvar så länge den globala lågkonjunkturen består. Belånade svenskar upplever sannolikt att de har råd att spendera pengar på sin semester. Men det är inte bara konjunkturen och det svenska sommarvädret som påverkar svenskarnas semester, det finns även andra stora händelser som får effekter på resandet.

-         Man får inte glömma bort att sommaren 2012 går i idrottens tecken med både EM i fotboll och OS i London, två megaevenemang som kommer att påverka resandet. En del svenskar kommer att välja TV-soffan, speciellt om vädret är dåligt, säger Lena Larsson.

Under vecka 19 frågade HUI Research 1055 svenskar hur de tror att de kommer att konsumera olika former av resor under den närmaste fyramånadersperioden.

Lena Larsson, VD HUI Research AB: 08-762 72 89, lena.larsson@hui.se

Pressbilder finns på http://www.hui.se/press/bildbank

Handel och turism är två näringar som knyts allt närmare varandra. Med det som bakgrund gick Handelns Utredningsinstitut (HUI) och Turismens Utredningsinstitut (TUI) 2010 samman under namnet HUI Research AB. Företaget erbjuder en kompetensbredd som kommer hela besöksnäringen till gagn på ett sätt som är helt unikt i Sverige. HUI Research AB bedriver både konsult- och forskningsverksamhet med kontor i Stockholm och Göteborg. www.hui.se.