Tre decenniers tillväxt till ända - sällanköpsvaruhandeln i köpcentrumen backar

Sedan mätningarna av köpcentrumbranschen inleddes i slutet av 1980-talet har sällanköpsvaruhandeln (varor som kläder, elektronik och sportartiklar) varit motorn som bidragit till kontinuerlig tillväxt och banat väg för många nya köpcentrumetableringar. För första gången uppvisar sällanköpsvaruhandeln i köpcentrumbranschen nu negativa tillväxttal. När dagligvaror, restauranger och kommersiell service adderas är den totala tillväxten dock positiv. Även handelsområdena uppvisar fortsatt tillväxt, men trots detta minskar intresset för att bygga ny handelsyta.

HUI Research har i samarbete med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) färdigställt en uppdaterad kartläggning avseende Sveriges köpcentrum och handelsområden, kallad ”Swedish Shopping Centre Directory”. Detaljhandelsåret 2017 kännetecknades av en avgörande förändring, nämligen att e-handeln tog en synnerligen stor andel av tillväxten inom sällanköpsvaruhandeln. För sällanköpsvaruhandeln i köpcentrum innebar detta en negativ tillväxt och att en tre decennier lång tillväxtsvit var till ända. Den totala tillväxten uppgick dock till 0,3 procent, vilket var strax under HUI Researchs prognos om 1 procent. Dagligvaruhandelns starka utveckling var det som enskilt bidrog till att den totala utvecklingen inte var negativ. Handelsområdena fortsätter liksom köpcentrumen att växa och tillväxten skrevs till 4,3 procent, vilket var något högre än den prognosticerade tillväxten om 3 procent. Alla branscher i handelsområdena utvecklades starkt, inte minst sällanköpsvaruhandeln.

- Köpcentrumen befinner sig mitt i detaljhandelns strukturomvandling medan handelsområdena än så länge påverkats i liten utsträckning. Branscher som är tongivande i handelsområden, exempelvis livsmedel, möbler och byggmaterial, växer dock kraftigt på nätet. Detta innebär att vi framöver förväntar oss en lägre tillväxt även i handelsområdena, säger Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research.

Starkt bidragande orsaker till den svagare utvecklingen i köpcentrumen är digitalisering, ökad konkurrens och ett förändrat konsumentbeteende. Internationella studier från bland annat International Council of Shopping Centers (ICSC) visar på att köpcentrumbranschen, liksom den globala detaljhandeln, genomgår en stor strukturomvandling. Många köpcentrumägare avser möta detta genom att addera annat än handel så som sjukvård, restauranger, nöjen och upplevelser.

- Trots digitalisering och ökad global konkurrens fortsätter köpcentrumbranschen att växa. Utmaningarna kommer även framledes att vara stora, men det finns många sätt för branschen att navigera sig igenom detta. Att addera besöksanledningar genom att föra in mer kultur, service och restauranger är bara några exempel hur köpcentrum kan ompositionera sig för att fortsätta vara relevanta besöksmål för konsumenter, säger Kajsa Hernell, vd NCSC.

Sveriges 10 omsättningsmässigt största handelsplatser

Listan nedan visar Sveriges omsättningsmässigt största handelsplatser. Handelsplatserna på listan består främst av samlokaliserade köpcentrum och handelsområden, men solitära köpcentrum och handelsområden kan också förekomma. Unikt för årets lista är att Mall of Scandinavia som enda solitärt köpcentrum tagit sig in på listan.

HANDELSPLATS                                    LÄN                            INKLUDERADE HANDELSPLATSER OMSÄTTNING*     Placering**
Kungens Kurva Handelsområde  Stockholm Heron City, Kungens Kurva Shoppingcenter 7,6 1 (1)
Barkarby Handelsplats Stockholm Stockholm Quality Outlet 6,0 2 (3)
Gekås Ullared Halland 5,9 3 (2)
Erikslund Västmanland Erikslund Shopping Center 5,8 4 (4)
Tornby Handelsområde Östergötland I-Huset 5,6 5 (5)
Väla Volymhandel Skåne Väla Centrum, Väla Norra 5,2 6 (7)
Birsta Köpstad Västernorrland  Birsta City 5,2 7 (6)
Boländerna Uppsala Bolandcity 5,2 8 (8)
Mall of Scandinavia Stockholm 4,3 9 (-)
Ingelsta Handelsområde Östergötland Ingelsta Handelscentrum,
Ingelsta Shopping
4,3   10 (10)

* Total omsättning 2017 i miljarder kronor inklusive moms
** Placering efter omsättning, föregående år inom parentes

Definitioner

Köpcentrum är handelsplatser med minst fem butiker och en uthyrningsbar yta om minst 5 000 kvadratmeter. Köpcentrum kännetecknas av att de oftast är inglasade och att kunderna inte behöver gå utomhus för att ta sig mellan butikerna. Exempel på köpcentrum är Mall of Scandinavia och Emporia.

Handelsområden är samlad volymhandel om minst fem butiker och en uthyrningsbar yta om minst 5 000 kvadratmeter. Det som skiljer handelsområden från köpcentrum är att butikerna ofta är separerade från varandra och att kunderna måste transportera sig utomhus mellan butikerna. Exempel på handelsområden är Kungens Kurva och Backaplan.

Dagligvaruhandel utgörs främst av livsmedel och Systembolaget.

Sällanköpsvaruhandel utgörs av detaljhandelsvaror som ej hör till dagligvaruhandeln. Till exempel möbler, elektronik, kläder och byggvaror.

Kommersiell service utgörs av tjänster som ofta konsumeras på samma plats som inköpsstället, exempelvis frisörer, biografer och gym.

Mer information

Slutsatserna av kartläggningen presenteras vid seminarier i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. Mer information om seminarierna finns här.

Swedish Shopping Centre Directory (www.sscd.se)

Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research: +4673-976 12 09, tobias.ronnberg@hui.se

HUI Research AB erbjuder, genom konsult- och forskningsverksamhet, kvalificerade beslutsunderlag och rådgivning inom handel, turism, konsumtion och samhällsekonomi till näringsliv och offentlig sektor. www.hui.se.

Trots digitalisering och ökad global konkurrens fortsätter köpcentrumbranschen att växa. Utmaningarna kommer även framledes att vara stora, men det finns många sätt för branschen att navigera sig igenom detta. Att addera besöksanledningar genom att föra in mer kultur, service och restauranger är bara några exempel hur köpcentrum kan ompositionera sig för att fortsätta vara relevanta besöksmål för konsumenter.
Kajsa Hernell, vd NCSC.
Köpcentrumen befinner sig mitt i detaljhandelns strukturomvandling medan handelsområdena än så länge påverkats i liten utsträckning. Branscher som är tongivande i handelsområden, exempelvis livsmedel, möbler och byggmaterial, växer dock kraftigt på nätet. Detta innebär att vi framöver förväntar oss en lägre tillväxt även i handelsområdena.
Tobias Rönnberg, analytiker HUI Research.