TROTS OSÄKRA TIDER FORTSÄTTER SVENSKARNA ATT ÅKA UTOMLANDS

Trots ekonomiskt oroliga tider fortsätter svenskarna att resa utomlands i samma utsträckning som tidigare, det visar en undersökning om svenskarnas konsumtionsplaner från HUI Research. Svenskarna uppger att de kommer att spendera mer på semestrar utomlands under den kommande 12-månadersperioden men samtidigt dra ned på sin konsumtion av semesterresor inom Sverige, 14 procent öka mot 21 procent minska på sverigesemestrar. Bland stockholmare är det hela 28 procent som kommer att spendera mer på utlandsresor framöver mot 17 procent som säger sig komma att spendera mindre på utlandsresor.

-          Under den senaste lågkonjunkturen år 2008 och 2009 valde svenskarna bort utlandsresor till förmån för resor på hemmaplan och till förmån för detaljhandeln, säger Lena Larsson VD på HUI Research. Utlandsresandet kom igång igen först när konjunkturen vände uppåt och att svenskarna fortsätter att prioritera utlandsresorna kan delvis förklaras av den starka kronkursen. Den regniga sommaren i kombination med två kalla och snörika vintrar, talar också för ett ökat behov av sol och värme, säger Lena Larsson.

Den årliga skidresan till svenska fjällen är en semesterform som svenskarna säger att de kommer att prioritera ned i vinter. Drygt en tredjedel av svenskarna uppger att de kommer att spendera mindre eller mycket mindre på skidresor till svenska fjällen denna säsong. Hela 25 procent säger att de kommer att spendera mycket mindre. Mest återhållsamma är personer över 55 år där hela 48 procent säger att de kommer spendera mindre eller mycket mindre på resor till svenska fjällen med syfte att åka slalom.

Under vecka 40 frågade HUI Research 1060 svenskar hur de tror att de kommer att konsumera olika former av resor under den närmaste 12-månadersperioden.

För mer information:

Lena Larsson, VD HUI Research AB: 08-762 72 89, lena.larsson@hui.se

Pressbilder finns på http://www.hui.se/press/bildbank

Handel och turism är två näringar som knyts allt närmare varandra. Med det som bakgrund gick Handelns Utredningsinstitut (HUI) och Turismens Utredningsinstitut (TUI) 2010 samman under namnet HUI Research AB. Företaget erbjuder en kompetensbredd som kommer hela besöksnäringen till gagn på ett sätt som är helt unikt i Sverige. HUI Research AB bedriver både konsult- och forskningsverksamhet med kontor i Stockholm och Göteborg. www.hui.se.