Humana finalist till prestigefyllda Svenska Ljuspriset

Humana Södra Centralgatan i Gävle är en av de tre finalisterna till prestigefyllda Svenska Ljuspriset. Vinnaren tillkännages vid en prisutdelning i samband med Ljusdagen den 5 september 2017 på Berns Salonger i Stockholm.

-       Det är extra roligt att man uppmärksammar ett projekt som inriktar sig på lösningar som har betydelse för våra äldre. I detta fall stödjer belysningsledningen äldre med synnedsättning och minnessvikt i deras vardag förutom att vara både snygg och funktionell. Det har varit viktigt för oss säger Eva-Lotta Sandberg, affärsområdeschef Humana äldreomsorg.

-      Vi kommer att fortsätta satsa på innovation och utveckling inom våra äldreboenden. Den här belysningslösningen kommer utvecklas ytterligare över tiden. Och vi implementerar den i alla våra nya äldreboenden som vi bygger. Just nu installeras den i Växjö och Åkersberga, säger Kristoffer Andersson, fastighetschef på Humana.

- Det är extra roligt att man uppmärksammar ett projekt som inriktar sig på lösningar som har betydelse för våra äldre. I detta fall stödjer belysningsledningen äldre med synnedsättning och minnessvikt i deras vardag förutom att vara både snygg och funktionell. Det har varit viktigt för oss säger Eva-Lotta Sandberg, affärsområdeschef Humana äldreomsorg.

- Vi kommer att fortsätta satsa på innovation och utveckling inom våra äldreboenden. Den här belysningslösningen kommer utvecklas ytterligare över tiden. Och vi implementerar den i alla våra nya äldreboenden som vi bygger. Just nu installeras den i Växjö och Åkersberga, säger Kristoffer Andersson, fastighetschef på Humana.

Fakta:

Svenska Ljuspriset är ett årligt pris som delas ut för att belöna ett projekt där ljus använts på ett framgångsrikt sätt för att skapa en visuell upplevelse i samspel med arkitekturen. Syftet är att uppmärksamma belysningens betydelse för människa och miljö och för att lyfta fram den höga nivån av ljusdesign i Sverige.

Humana tävlar mot två andra projekt:

– BSK Arkitekters kontor i Stockholm

– Fasadbelysningen av Koppartälten i Hagaparken i Solna

Mer information om Svenska Ljuspriset:

Vill ni veta mer om vår belysningslösning eller hur vi tänker kring modern och framtidssäkrad äldreomsorg så hör gärna av er till oss.

Eva-Lotta Sandberg | Affärsområdeschef Äldreomsorg

Eva-Lotta.Sandberg@humana.se

Mobil: 070-733 88 55

Kristoffer Andersson | Fastighetschef