Humana utser Anu Kallio till landschef för Humana i Finland

Humana utser Anu Kallio till landschef för Humana i Finland. Hon tar med sig en mycket gedigen erfarenhet från omsorgssektorn i Finland och kommer att börja på Humana senast den första mars nästa år.

-Jag är mycket glad över att få välkomna Anu Kallio till Humana. Att få in en chef med den bredd och djupa kunskap om vår bransch som Anu besitter är bra för Humana. Hennes erfarenheter, drivkraft och motivation kommer att stärka våra möjligheter att nå våra långsiktiga mål, säger Rasmus Nerman, vd och koncernchef för Humana.

-Jag ser fram emot att få vara med och vidareutveckla Humana till att bli en ännu viktigare aktör i Finland. Som landschef kommer mitt mål vara att säkra en hög kundnöjdhet samtidigt som vi också ger utrymme för våra medarbetare att trivas och växa i sina roller. Genom att kontinuerligt investera i kvaliteten på våra tjänster och därmed öka vår konkurrenskraft kommer vi att kunna hantera förändringarna inom omsorgsbranschen bättre, säger Anu Kallio.

Anu Kallio, som är 51 år, har en MSc från Helsingfors Handelshögskola samt en eMBA från Tammerfors universitet. Hon kommer närmast från rollen som vd för Rinnekoti, den största privata aktören inom vård och omsorg för individer med funktionsnedsättning i Finland. Företaget har cirka 1 200 anställda och 80 enheter. Innan Rinnekoti var Anu Kallio finansdirektör för Helsingfors diakoniinstitut. Hon har också haft andra ledande befattningar inom finanssektorn.

I sin nya roll som chef för Humanas verksamhet i Finland kommer Anu Kallio också att ingå i Humanas koncernledning.

Humana har verkat i Finland sedan 2016 genom dotterbolaget Arjessa och förvärvade Coronaria Hoiva i april 2019. Humana har drygt 2500 medarbetare i Finland och har över 3000 kunder och klienter.

Fram till att Anu Kallio tillträder som landschef kvarstår Janne Telén som tillförordnad chef för Arjessa och Arto Lamberg som vd för Coronaria Hoiva.

För mer information:
Patrik Silverudd, presschef Humana
patrik.silverudd@humana.se
+46 766 112 111

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har cirka 16 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till 9 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2018 uppgick rörelseintäkterna till 6 725 MSEK. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm sedan 2016 och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på www.humana.se eller corporate.humana.se